मध्यवर्ती क्षेत्रमा निकुञ्जको लञ्जा प्रणाली, पीडित दीपक नेपालीलाई राहत होईन क्षतिपूर्ति
नेपालबहस संवाददाता
कात्तिक ३, २०७६ आइतबार १७:५४:५६
संरक्षित क्षेत्र र निकटवर्ती जनताहरु बीचको संरक्षण र सामुदायिक विकासका सवालमा आउने द्वन्द रुपान्तरण गर्दै दिगो विकास र पर्यापर्यटनको कल्पनासहित आएको हो मध्यवर्ती क्षेत्र (Buffer Zone ) को अवधारणा २०५२ मा आएको हो । जसको मुल आशय संरक्षणमा सहभागिता र जनसंतुष्टिका लागि सामुदायिक विकास हो । खासमा भन्दा दिगो पर्यावरण ।
मौजुदा व्यवस्था र अवस्था
हालसम्म संरक्षण र यसको मुल आशयमा बनेका नीतिनियमहरु छन् जस अन्तर्गत संरक्षणका विविध अभ्यास हुँदै आएका छन् ।
१. राष्ट्रिय निकुञ्ज तथा वन्यजन्तु संरक्षण ऐन–२०२९ (संशोधन २०४९)
२. मध्यवर्ती घोषणा–२०५२.
३. मध्यवर्ती क्षेत्र व्यवस्थापन नियमावली–२०५२
४. मध्यवर्ती क्षेत्र व्यवस्थापन निर्दे्शिका–२०५६ र
५. वन्यजन्तुबाट भएको क्षतिमा राहत सहयोग निर्देशिका–२०६९ लगायत थुप्रै किसिमका ऐननियम, छलफल, गोष्ठी, सेमिनार तथा तालिमहरु भए । तर न यसले सामुदायिक विकासमा सन्तुष्टि दिन सक्यो न त निकुञ्ज र जनता बीचको द्वन्द निरुपण भयो । बरु यसको साटो वर्षाैदेखि बालीनाली, जिउज्यान, घरबार गुमाई रहे जनताले । कल्पित संरक्षणले सहभागिता र सहअस्तित्व कायम गर्दै संस्कृति, सम्मान र सामुदायिक विकास कायम हुनु पर्थ्यो तर भएन । जनतामाझ यो विकासको बाधकतत्वका रुपमा मनोविज्ञान बन्दै गयो । अब यो असन्तुष्टि फुट्न बाँकी हिमताल बनेर बसेको छ ।
तर संम्पदाको एकोहोरो रटान मात्र किन ? जनतालाई त्यसको मालिक बनाउने योजना खोई त ? एउटै स्थानिय सरकार अन्तर्गत कसरी हुनसक्छ द्वन्दरहित अधिकार र स्रोतसाधनको दिगो उपयोग ? फेरि किन चाहियो अर्काे सरकार एउटै तहभित्र ? यो द्वन्दमा मलजल पुर्याउने अर्काे पक्ष हो । एकद्वार प्रणाली भई आउनुपर्छ संरक्षणको दायित्व, स्रोत र कार्यक्रमहरु स्थानिय तहमार्फत ।
दायित्व र अधिकार
विश्व तापमान बृद्धि , मौसम परिवर्तन र कार्बन उत्सर्जनको जिम्मेवार यिनै जनता हुन् र व्यवस्थापनको ठेक्का के यी सिमावर्ती जनताले नै लिनुपर्ने बाध्यता छ ? हैन् भने संरक्षणबाट हुने लक्षित दिगो विकास भित्र के जनताको जीविकोपार्जन र सुरक्षा पर्दैन ? को हुन् संरक्षणकर्मी भनेका ? के संरक्षण कै कारण आफ्नो परिवारका सदस्य र अन्नबाली गुमाउने र संरक्षण क्षेत्र बिस्तार गर्दा मुलथलो गुमाउने जनता हैनन् संरक्षणकर्मी ? वेतनवाला (Paid ) र वेतनहिन ( Non-paid) दुवै संरक्षणका सहभागी हुन् भन्न किन नसक्ने ? जनता चाहन्छन, यो अनुपम सम्पदा बचोस् । यसकै कारण बढेको प्रतिष्ठा र श्रोत बढोस् । अवैध र कानुनले निषेधित गरेको हर्कत नहोस्, भए थप कडाईसाथ कारवाही होस् । के मौजुदा व्यवस्थाले दण्डसजायको समान कसौटीमा हेरेको छ सबै तह र तप्काका मानिसलाई ? ऐन र चैनको अन्त्य गरिनु पर्छ ।
यो प्रक्रिया छिटो र सरल प्रक्रिया ( Rapid Response) भएको र द्वन्द व्यवस्थापनको एक नमुना भएकोले निकुञ्जले हाल अपनाएको लज्जा प्रणाली (Slow Response) विस्थापन गरि यो लागू गरिनुपर्छ तर राहत हैन् क्षतिपुर्तिको । संरक्षणको दायित्वका हकमा स्थानिय तहले आफैभित्र सम्पदाको संरक्षण कार्यविधि (Conservation Mechanism) बनाई संरक्षणमा जनसहभागिता, सहअस्तित्व र सम्मानित संस्कृतिको वातावरण मिलाउनु पर्छ ।
स्थानिय सरकार, अधिकार र संरक्षणको दायित्व
संघिय शासन प्रणालीले जनताको अधिकार, स्रोत र विकास जनताको घरदैलोसम्म पुर्याउने अभिष्ट र आफ्ना स्रोतसाधनको दिगो उपयोगको दायित्व राख्छ । तर संम्पदाको एकोहोरो रटान मात्र किन ? जनतालाई त्यसको मालिक बनाउने योजना खोई त ? एउटै स्थानिय सरकार अन्तर्गत कसरी हुनसक्छ द्वन्दरहित अधिकार र स्रोतसाधनको दिगो उपयोग ? फेरि किन चाहियो अर्काे सरकार एउटै तहभित्र ? यो द्वन्दमा मलजल पुर्याउने अर्काे पक्ष हो । एकद्वार प्रणाली भई आउनुपर्छ संरक्षणको दायित्व, स्रोत र कार्यक्रमहरु स्थानिय तहमार्फत ।
हाल ठाकुरबाबा नगरपालिकाले आफ्ना वन्यजन्तु पीडित जनताको राहतका लागि गरेको लघुराहत कार्यक्रम भावनात्मक रुपमा उत्तम छ तर यो दिगो उपाय हैन् । नगरको काम अधिकारका लागि पैरवी गर्ने हो । स्थानिय तहका आफ्नै उल्झन, आवश्यकता र योजना हुनसक्छन् । यो बोझिलो काम हो । हाल जनताको निकुञ्जसँगको रुष्टता स्थानिय सरकार तिर फर्किन सक्छ । उनीहरुलाई थाहा छैन् यसबारे । यो प्रक्रिया छिटो र सरल प्रक्रिया ( Rapid Response) भएको र द्वन्द व्यवस्थापनको एक नमुना भएकोले निकुञ्जले हाल अपनाएको लज्जा प्रणाली (Slow Response) विस्थापन गरि यो लागू गरिनुपर्छ तर राहत हैन् क्षतिपुर्तिको । संरक्षणको दायित्वका हकमा स्थानिय तहले आफैभित्र सम्पदाको संरक्षण कार्यविधि (Conservation Mechanism) बनाई संरक्षणमा जनसहभागिता, सहअस्तित्व र सम्मानित संस्कृतिको वातावरण मिलाउनु पर्छ ।
यस्तो अनुपम सम्पदा र सुन्दर भुगोलमा पनि संरक्षणमा असन्तुष्ट जनताहरुलाई निकुञ्ज, मध्यवर्ती क्षेत्र व्यवस्थापन समिति र स्थानिय सरकारका पहलमा पर्यटनमा पब्लिक संस्थाहरु ( Tourism Based Public Companies) हरु स्थापना गरि कृषि, होटल, शिक्षा, घरबास र अन्य थुप्रै उद्यमहरुमा शेयरको हिस्सेदार बनाउनु ( Share owner) पर्छ जनतालाई, जसबाट जनतामा संरक्षणप्रति अपनत्व र रोजगारी सिर्जना गर्न सकिन्छ । सहभागिता र नमुना उदाहरण बन्न सक्छ । संरक्षणका नाममा गरिने स्थानिय बजेटको ठुलो रकम शिक्षा, स्वास्थ्य जस्ता जनकल्याणकारी योजनामा लगाईनु पर्छ । हुन त रकम हिनामिनाको सजिलो मेसो बनेको छ यो अहिले ।
यो संघिय वा प्रान्तिय योजनाबाट संबोधन गराउनु पर्छ । हैन् भने संरक्षण र सरकार आत्माबिनाको शरीर र नाताबिनाको छिमेकी जस्तै हुन्छ । खोरमा बिहान सुत्ने, साँझ बास्ने भालेको पीडा जस्तै हुनसक्छ । स्थानिय सरकार र संरक्षणका सरोकारवाला निकायहरुलाई केही गर्नका लागि स्रोतसाधन , शक्ति र सम्पदा सबै छ, मात्र ईच्छा शक्ति र जनसमर्पणको खांचो हो ।
हालसम्म एकदुई हजार राहत पाउन ७/८ जनाको मुचुल्काका लागि गोडा मल्नु पर्ने, क्षतिको फोटो, मालपोत रसिद र लालपुर्जा चाहिने तैपनि पाईने नपाईने ठेगान नहुने जस्तो अवैज्ञानिक, अव्यवहारिक लज्जा प्रणालीले संरक्षणमा जनसहभागिता, सन्तुष्टि र सम्मान सिर्जना गर्न सक्दैन् । यदि संरक्षणले आफ्नो मौलिक संस्कृति संरक्षण,सामाजिक सम्मान र सन्तुष्ट विकास सिर्जना गर्न सक्दैन् भने त्यस्तो संरक्षण अन्धो हो ।
संरक्षणमा राहतको बहस
राहत दया र दान हो । यो परम्परागत, सामन्ति र लाचारिपन हो । संरक्षणमा माग हो क्षतिपुर्ति । यो माग अधिकार हो । संरक्षणको शिलशिलामा निषेधित वा बन्देजका क्षेत्र बाहिर र विषयमा हुने गरेको मानविय जीउज्यान, पशुचौपाया, बालीनाली र घरबास सबै किसिमको क्षर्ति, घाईते तथा विनाशको न्यायिक क्षतिपुर्ति सरल, छिटो र पारदर्शी रुपमा हुनुपर्छ । यसो गर्दा संरक्षणमा जनताको सहभागिता र पिंडाको आधारमा गरिनु पर्छ । संरक्षणको योगदानलाई आधारमानी श्रोतको बांडफांड , विकास र क्षतिपुर्तिको व्यवस्था गरिनु पर्छ ।
हालसम्म एकदुई हजार राहत पाउन ७/८ जनाको मुचुल्काका लागि गोडा मल्नु पर्ने, क्षतिको फोटो, मालपोत रसिद र लालपुर्जा चाहिने तैपनि पाईने नपाईने ठेगान नहुने जस्तो अवैज्ञानिक, अव्यवहारिक लज्जा प्रणालीले संरक्षणमा जनसहभागिता, सन्तुष्टि र सम्मान सिर्जना गर्न सक्दैन् । यदि संरक्षणले आफ्नो मौलिक संस्कृति संरक्षण,सामाजिक सम्मान र सन्तुष्ट विकास सिर्जना गर्न सक्दैन् भने त्यस्तो संरक्षण अन्धो हो ।
बँदेल, छेपारो जस्ता जन्तु घाईते भएको सुनेर डण्डा र मलमपट्टि लिई दौडिने तपाईं संरक्षणकर्मीहरुको चिल्ला साधनस्रोत र मानविय संवेदना कहाँ छ ? पाजी ५० हजार दिएर सेल्फिको लोकप्रियता लिने ? दीपक नेपाली बाँच्न र हाँस्न पाउन पर्छ । उनको उपचार,क्षतिपुर्ति र पूर्ण भरणपोषण बर्दिया राष्ट्रिय निकुञ्ज व्यवस्थापनले गर्नुपर्छ । संरक्षण दोहोरो हुनुपर्छ । एकोहोरो सति जान सकिँदैन । उसका परिवार, बालबच्चा बैंलोर छन्, उसैको भरको जोहो थियो, अब उसको पूर्ण उपचार र क्षतिभरण हुनुपर्छ र यस्तै अन्यको पनि ।
घटना अनेकौं छन् । यद्दपि हालै जंगली हात्तीको आक्रमणबाट गाउँमै मरणासन्न घाईते भाई दीपक नेपाली ठाकुरबाबा न. पा.–६, तुल्सिपुर, बर्दियाको नेपालगंजमा उपचार हुन नसक्दा काठमाडौं रेफर गरिएको छ । जीवनमरणको दोसांधमा रहेका उनको परिवारको नाममा न त धितो राख्न सकिने धनदौलत छ न त आर्थिक श्रोत । ८/१० लाख लाग्ने उनको उपचार कसरी हुन्छ त ? एउटा बाईक वा अरु कुनै साधनको घटना भए पीडक पक्ष साथैमा हुन्थ्यो । उपचार पाउथ्यो पीडितले अनि मात्र मेलमिलाप हुन्थ्यो । तर यो केसमा खोई त ?
बँदेल, छेपारो जस्ता जन्तु घाईते भएको सुनेर डण्डा र मलमपट्टि लिई दौडिने तपाईं संरक्षणकर्मीहरुको चिल्ला साधनस्रोत र मानविय संवेदना कहाँ छ ? पाजी ५० हजार दिएर सेल्फिको लोकप्रियता लिने ? दीपक नेपाली बाँच्न र हाँस्न पाउन पर्छ । उनको उपचार,क्षतिपुर्ति र पूर्ण भरणपोषण बर्दिया राष्ट्रिय निकुञ्ज व्यवस्थापनले गर्नुपर्छ । संरक्षण दोहोरो हुनुपर्छ । एकोहोरो सति जान सकिँदैन । उसका परिवार, बालबच्चा बैंलोर छन्, उसैको भरको जोहो थियो, अब उसको पूर्ण उपचार र क्षतिभरण हुनुपर्छ र यस्तै अन्यको पनि । के पाए त निकुञ्ज पीडित जनताले बर्दिया राष्ट्रिय निकुञ्जको जर्मनिमा सम्मानित हुँदा र बाघ बढ्दा ? मात्र पीडा ?
प्रभावित र पीडत क्षेत्रको विशेषाधिकार
खासमा भन्दा मेरो बुझाई न कुनै व्यक्ति लक्षित हो न त संस्था नै । यो मौजुदा व्यवस्थाप्रतिको हो । संरक्षण आफैमा गहन र संवेदनशिल पक्ष भएकाले यसमा जनसहभागिता, सन्तुष्टि र सम्पदाको दिगो उपयोग नीति अति आवश्यक छ अन्यथा यो प्रयास हुटिट्याउ प्रवृत्ति मात्र हुन सक्छ ।
यसका लागि आवश्यकताका आधारमा मूल्याङ्कन गरि सिमावर्ती जनतालाई सम्पदा उपभोगको विशेषाधिकार दिईनु पर्छ । कार्ड पद्दति (Card System) अपनाई पीडित क्षेत्रको वर्गिकरण र निशुल्क वा अति न्यून शुल्कमा वन पैदावार र जीविकोपार्जनका अवसरहरु दिईनुपर्छ । निषेधित कार्य गर्ने सबैलाई थप कडा सजाय गरिनु पर्छ । संरक्षण मेरो दायित्व र सम्पदा मेरो पनि भन्ने अपनत्व सिर्जना गरिनु पर्छ । मध्यवर्तीको भावना अनुकुल बिगतमा केही राम्रा व्यक्तित्वहरु हुनुहुन्थ्यो, जसका कारण समन्वयात्मक रुपमा संरक्षण प्रयास भएको थियो र जनतामा खुशी थियो । त्यस्तालाई सम्मान गरि अनुभवको उपयोग गरिनु पर्छ र सम्मानित गरि योगदानको कदर र मनोबल उचो पारिनु पर्छ ।
हालसम्म राजनैतिक दलहरु मौन रहेको देखिन्छ भने मध्यस्थकर्ताका रुपमा छानिएका प्रतिनिधिहरु र परिचालित जनमासका कारण जनता थप शोषण, दमन र उत्पिडनमा छन् । सम्बन्धित निकायहरुले पनि आफ्नो आर्जित अर्धन्यायिक अधिकार संरक्षण र जनकल्याणमा उपयोग गरिनुपर्छ न कि धाकधम्की र जनत्रासमा ।
अन्त्यमा
हालसम्मको अवस्था हेर्दा सिमावर्ती जनतालाई संरक्षणको संवेगमा लुटिईएको छ । संरक्षणमा झिनो र लज्जा राहत हैन् क्षतिपुर्ति चाहिन्छ । रैथाने जनताका विशेष अधिकार हुन्छन् । देखिदै आएका मनोवैज्ञिक रुष्टता,द्वन्द संरक्षणप्रतिकाे जनवितृष्णा हेर्दा मध्यवर्ती धारणा असफल भै सक्यो ।
यद्दपि संरक्षणमा जिम्मुवाली, मुखेली र कटुवाली प्रथाको अन्त्य गर्दै यस्ता मुद्दामा (Issues) मौन बस्ने मृत व्यक्तित्व ( Dead Personality) लाई जगाई हाम्रो अमिट सम्पदाको संरक्षणको जनदायित्व पूरा गर्दै जनमैत्री संरक्षणमा ( People’ s Friendly Conservation) एकजुट हुने वातारण सिर्जना गरौं । जय संरक्षण !
(लेखक थापा श्री जनज्योती उच्च मावि ठाकुरबाबा नपा बकुवा बर्दियाका अंग्रेजी शिक्षक हुन् ।)
नेपालबहस संवाददाता
नेपालबहस डटकमको अंग्रेजी संस्करणका साथै अनलाइन टिभी पनि सञ्चालित छ । फेसबुक र ट्वीटरमार्फत पनि हामीसँग जोडिन सकिनेछ । नेपालबहसमा प्रकाशित कुनै सामग्रीबारे कुनै गुनासो, सूचना तथा सुझाव भए हामीलाई [email protected] मा पठाउनु होला । धन्यवाद ।
लेखकबाट थपस्थानीयस्तरमै स्वास्थ्य शिविर पाएपछि नागरिक उत्साहित
मंसिर २, २०८१ आइतबार
गुरुवागाउँ मेलामा भेडा जुधाइको रौनक
कात्तिक ३०, २०८१ शुक्रबार
कांग्रेससँग बीआरआईमा सहमती नजुटेपछि महासचिव पोखरेलले फेसबुकबाट पोखे असन्तुष्टि
नेपालबहस संवाददाता
मंसिर ७, २०८१ शुक्रबार
मोरङबाट तस्करी लाइन सुचारु, महिनाबारी असुल्न घुमुवा परिचालन !
नेपालबहस संवाददाता
मंसिर ७, २०८१ शुक्रबार
मोरङबाट तस्करी लाइन सुचारु, महिनाबारी असुल्न घुमुवा परिचालन !
मंसिर ७, २०८१ शुक्रबार
रवि र छविसहित १० जनाविरुद्ध चितवनमा पनि पक्राउ पुर्जी जारी
मंसिर ७, २०८१ शुक्रबार
एमालेको शक्ति प्रदर्शन सरकारविरुद्ध हो कि जनताविरुद्ध ?
मंसिर ७, २०८१ शुक्रबार
फिल्म ‘परालको आगो’ मा सुहाना अनुबन्ध
मंसिर ८, २०८१ शनिबार
अडानीलाई केन्यामा झट्का, एक अर्ब ८२ करोड डलरको सम्झौता रद्द
मंसिर ८, २०८१ शनिबार
काठमाडौं उपत्यकाको बागमती कोरिडोर क्षेत्रको बाढीबस्तीमा सरकारको अझै पुगेन ध्यान
मंसिर ८, २०८१ शनिबार
विभिन्न कार्यक्रमहरु गरी गरिमा विकास बैंकले मनायो १८औं वार्षिकोत्सव
मंसिर ८, २०८१ शनिबार
बीआरआई कसरी स्वीकार्ने ?
मंसिर ८, २०८१ शनिबार
विशेष अदालतबाट न्यायीक फैसला नभएको भन्दै विभिन्न मुद्दा लिएर सर्वोच्च गयो अख्तियार
मंसिर ८, २०८१ शनिबार