धरानमा आगो झोस्नेहरु सिंहदरबारमा !
विनोद त्रिपाठी
भदौ ११, २०८० सोमबार १९:१८:३४
धरानका मेयर हर्क राज राईले काउण्टर अट्याक गर्दै आइतबार एउटा स्टाटस सार्वजनिक गरे,‘हामी मुन्धुमी किराँतीले खसी या बाख्राको मासु खान हुँदैन । त्यो हाम्रो आस्थासँग जोडिएको जीव हो ।’ राईको ‘हर्क साम्पाङ अ रिभोलुसन’ नामक फेसबुक पेजबाट जारी यो सन्देश सामाजिक सद्भाव बिथोल्ने आणविक बम भन्दा खतरनाक अस्त्र थियो । हुन त यी मेयर अनियन्त्रित स्टाटस जारी गर्छन् । ती एक-एक शब्द केलाएर साध्य छैन । तर, धरानमा मन फाटिएका बेला आएका यस्ता अभिव्यक्तिले भविष्यमा समाजलाई कसरी धुजाधुजा पार्नेछ त्यो अनुमान गर्न सकिँदैन ।
यस्ता अभिव्यक्ति सामाजिक संजालमा पोखिँदा यसतर्फ राज्यको किन ध्यान नपुगेको होला ? धेरैले मनमा जिज्ञासा राखिरहेका छन् । मुल समस्या हर्क राज राईमा होइन । यो समस्याको मुलतर्फ एकपटक फर्कियौँ भने सारा नेपाली डरलाग्दो महसुस गर्नेछन् । बेलैमा यस्तो खतरनाक उत्पादन रोक्न सकिएन भने अझै कयौं ठूला विपत्ति मुलुकले व्यहोर्नुपर्नेछ भन्ने चेत खुल्न आवश्यक छ ।
प्रचण्ड बाबुरामको सकुनी खेल
घरका सदस्यबीच हुने झगडामा घरमुली मुख्य जिम्मेवार हुन्छ । समाजमा मन विभाजन गर्न समाजकै अगुवाको भुमिका हुन्छ । पालिका भित्र अशान्ति मच्याउनेमा प्रमुखको कामले निर्देशन गर्छ । देशमा अमनचयन भताभुंग बनाउन सरकार प्रमुखको कर्तव्यले निर्धारण गर्छ । आज सायद धरान नगरका मेयर राई र देशका सरकार प्रमुख दाहाल नै समाज विभाजनको कतै मुख्यपात्र बनिरहेका त छैनन्, धेरैले चर्चा सुरु गरिसकेका छन् । यी दुवै जनालाई जनताले कठघरामा उभ्याएर तमाम प्रश्नको उत्तर खोज्न आतुर छन् । त्यो भन्दाअघि हर्क राई र पुष्पकमल दाहाल प्रवृत्ति कसरी उत्पत्ति भयो केही वर्ष पहिले फर्कनै पर्ने हुन्छ ।
२०६३ साल जेठ अन्तिमको कुरा हो । भर्खरै नेपालमा गणतन्त्र आएको थियो । संविधान बनाउने तयारी चल्दै थियो । दलहरू आ-आफ्ना कार्यक्रम गरिरहेका थिए । नेकपा माओवादी युद्धबाट शान्ति प्रक्रियामा आएको थियो । उसले विभिन्न जिल्लामा कार्यक्रम चलाएको थियो । दलहरूको सहमतिमा संविधान बनाउने बहस छेडिएको थियो ।
त्यसै क्रममा जेठको अन्तिम दिन पूर्वको इलाममा माओवादीको सभा चलिरहेको थियो । सभाका मुख्य दुई अतिथि थिए, नेकपा माओवादीका अध्यक्ष पुष्पकमल दाहाल ‘प्रचण्ड’ र वरिष्ठ नेता बाबुराम भट्टराई । सभामा भट्टराईले भनेका थिए,‘लिम्बुवान प्रदेश र यसको स्वायत्तताको लागि हामी जीवनभर लडिरहनेछौँ , हतियार उठाउन परेपनि फेरि तयार रहनु ।’ अन्तिम वक्तामा बोलेका अध्यक्ष दाहालले भट्टराईकै भनाईलाई पुष्टि गर्दै भनेका थिए,‘अझै प्रतिक्रियावादीहरुले षडयन्त्र गर्न खोज्दैछन् । हामीले देशभर जातीय पहिचानकै आधारमा राज्य बनाउनेछौँ । यो संख्यात्मक रुपमा जति जातको पनि हुन सक्छ । यसको सुरुवात लिम्बुवान प्रदेशबाट घोषणा भएको जानकारी गराउँछु ।’ त्यो सभामा दाहाल पुत्र प्रकाश र छोरी रेनु दाहाल पनि साथमै थिए ।
यसरी नेपालको पुर्वी भागमा जातीय बादल मडारिएर उज्यालो घाम छेकिरहेको थियो । माओवादीले देशभर जातीय प्रदेश बनाउने अभियान छेडेको थियो । जसमा तराईमा कोचिला, थारुवान र मधेस गरी तीन वटा प्रदेश तथा बाँकी भूभागलाई लिम्बुवान, किराँत, ताम्सालिङ, नेवाः, तमुवान, मगरात, भेरी–कर्णाली र सेती–महाकाली प्रदेशमा विभाजन गर्न प्रस्ताव माओवादीले गरेको थियो ।
पहिलो संविधानसभामा माओवादीकै कारण सृजना भएको विवादले संविधान बनेको थिएन । त्यसपछि दोस्रो संविधानसभामा पनि माओवादी यही अडानमा रह्यो । त्यो बेलाका पुराना दलहरूले माओवादीसँग लतारिएर मिश्रित जातीय र धार्मिक विभाजन ल्याउने विषलाई संविधानमा लिपिबद्ध गरिदिए । फलस्वरुप आज नेपालको संविधानमा नेपालीको पहिचान हराएको छ । जातीय पहिचानले शिर उठाएको छ ।
हिजो दाहाल र भट्टराईहरुले जातीय र धार्मिक विष छरे, आज उनीहरू सबै सिंहदरबार भित्र छन् । उनीहरूको यही जगबाट उत्पत्ति भएको जातीय र धार्मिक विषबाट आज धरानले आफ्नो विरासत डगमगाएको महसुस गरेको छ ।
जातीय पहिचानको आवरणमा देश विभाजन गर्ने षडयन्त्र
विश्वका विकसित देशतिर फर्किने हो भने उनीहरुका राम्रा पक्ष हाम्रा लागि सिक्न लायक छन् । ती मार्गदर्शनलाई हामीले पछ्याउन सकेनौँ भने नेताहरूको स्वार्थ पुरा हुनेछ र नेपाल देशको अस्तित्व सदाका लागि नामेट हुने निश्चित छ । यसै साता फ्रान्सले युवतीहरूलाई अबाया लगाउन प्रतिबन्ध लगाएको छ । यो मुस्लिम महिलाले लगाउने बुर्का जस्तो मुख छोप्ने कपडा हो । फ्रान्स सरकारले भनेको छ,‘यो बुर्का लगाउँदा कक्षा कोठा र सडकमा धार्मिक पहिचान झल्कनेछ ।’ यसले समाजमा विभाजन ल्याउनेछ ।
सरकारको यो निर्णयको त्यहाँका बामपन्थी दलहरूले विरोध जनाएका छन् । तर, फ्रान्स सरकारले जनतामा पहिचानका आधारमा विभाजन ल्याउन नपाउने कानुन निर्माण गरेको छ । यसअघि जर्मनी सरकारले पनि मुस्लिम महिलाले सार्वजनिक स्थानमा बुर्का लगाएर हिंड्न् नपाउने कानुन बनाएको छ । सबैले अनुहार देखाउनैपर्ने र कोही कसैले धर्म, जात र समुदायका आधारमा पोशाक लगाएर विभाजनको रेखा कोर्न नपाउने जर्मन सरकारले निर्देशन दिएको छ । यस्तो समानताको कानुन संसारका जति विकसित देशहरूमा छन्, उनीहरुले पालना गरिरहेका छन् ।
तर, हाम्रा नेताहरू भने जातीय पोशाक लगाएर सार्वजनिक कार्यक्रममा भाषण गर्दै मुलुकलाई प्रतिगमन तर्फ धकेलिरहेका छन् । संसार वैज्ञानिक युगमा अघि बढिरहेको छ, नेपाल भने जातीय र धर्ममा विभाजनको साँध तयार गरेर पछाडि कुदिरहेको छ । २०७८ को जनगणना अनुसार नेपालमा १ सय ४२ भाषी नेपाली छन् । यिनका आ-आफ्ना जात छन् । यो जातको संख्या हरेक १० वर्षमा थपिँदैछ । विकसित देशमा जात घटेर एउटै देशको नागरिकमा समाहित भएका छन् । हामी भने जातको संख्या बढाउँदै आ-आफ्ना पहिचानहरू सृजना गरिरहेका छौँ ! यो अधोगतिको नेपाली मति कसरी तयार भयो भन्ने भाष्य खोज्न फेरि दलहरुकै जगतिर फर्कनुपर्छ ।
नेपालको २०७२ सालको संविधानले बहु जाति, बहुभाषिक र बहु धार्मिक मेरुदण्ड तयार गरिदिएको छ । अब भाषा तर्फ हेरौँ । यो संविधानले केही जातलाई जनजाति सूचीमा सुचीकृत गरेको छ । हुन त संयुक्त राष्ट्रसंघको नियमावली अनुसार जनजाति र आदिवासीको परिभाषा निकै भिन्न छ । नेपालले भने संसारमा कहीं नभएको जनजातिको परिभाषा रचना गरेर जनजाति र आदिबासीलाई एउटै श्रेणीमा राखिदिएको छ । यो आलेखमा यस तर्फ नजाऔं । लामो हुन सक्छ ।
संविधानले भने झैं हरेक जातिका आ-आफ्ना भाषा छन् । के एउटा जातिका भाषा अर्को जातिले बुझ्छन् ? के ती भाषा जनजाति बीचमा व्यवहारिक रुपमा प्रयोगमा आउँछन् ? ब्राम्हण, क्षेत्री, राणा, ठकुरीको कुरा छोडौँ । यिनीहरुले जाने पनि नजाने पनि एउटै भाषा नेपाली भाषा मात्र बोल्छन् । आफूलाई जनजातिको दर्जामा दर्ज गरेका जनजातिको कुरा गरौँ । राईले बोल्ने राई भाषा तामाङले बुझ्छ ? लिम्बुले बोल्ने लिम्बु भाषा गुरुङलाई काम लाग्छ ? थारूले बोल्ने थारू भाषा यादवलाई कति व्यवहारिक होला ? भोजपुरी, मैथिली बोल्ने जनकपुरबासीले काठमाडौंको नेवारसँग कुन भाषा बोल्ने ? मैथिली कि, भोजपुरी कि नेवारी ? कुन भाषा सिक्ने ? कति वटा भाषा जान्ने ?
जनजातिमा सुचीकृत भएको राईले गुरुङसँग नेपालीमै बोल्नुपर्छ । त्यही गुरुङले अर्को जनजाति तामाङसँग नेपालीमै कुराकानी गर्नुपर्छ । लिम्बुले नजिकैको राईसँग नेपालीमै बात मार्नुपर्छ । यी सबै जनजाति नै हुन् । काठमाडौंको नेवारले जनकपुरको मैथिली भाषीसँग नेपालीमै नबोली सुख छैन । अनेक भाषा जानेकाले त अंग्रेजी वा हिन्दीमा बोल्लान् । तर, जतिसुकै जातको पहिचान बोके पनि आफ्नै समुदाय भित्र नेपाली भाषा नबोली हुँदै हुन्न । आखिर, सबैलाई नेपाली भाषा नै चाहिने रहेछ नि ? अनि हाम्रो भाषिक पहिचान के रहेछ त ?
पोशाक हेरौं । हाम्रा सबै जातिका अनेक पोशाक छन् । तर, जब नेपाल बाहिर हामी जान्छौं भने हाम्रो पहिचानको पोशाक भनेको नेपाली पोशाक नै हो । के विदेशमा तपाईँ जाँदा म मगर देशबाट आएको, म राई देशबाट, म लिम्बु देशको हो, म तामाङ मुलुकबाट आएको भनेर कुनै देशले चिन्छ ? तपाईँले शिरमा नेपालको झण्डा, मुटुमा नेपाली माया र बाणीमा नेपाली भाषा नै झल्काउनुपर्छ । अन्यथा तपाईँको पहिचान खोज्दै सम्बन्धित देशले तपाईँलाई नेपालमै फर्काइदिन्छ ।
आज भाषा, धर्म, जात, पोशाकमा अल्झिएर भारतलाई कति सकस छ एक पटक हेरौं । दिल्ली स्थित युरोपेली मुलुकहरूले भारतका नागरिकलाई भिसा प्रणालीमा चार प्रकारले वर्गीकरण गरेका छन् । यी वर्गीकरण जातिगत, धार्मिक, भाषा, पहिचान र भुगोलका आधारमा तय गरिएको छ । पहिलो वर्गमा पारिएका नागरिकले जति सजिलै भिसा प्राप्त गर्छन् चार नम्वरमा परेका भारतीयलाई भिसा पाउन उति नै कठिन छ । मिजोरमबासीले जति सजिलै भिसा पाउँछन्, विहारका बासिन्दालाई उति नै गाह्राे छ । यो विभाजन बाह्य मुलुकले ल्याएका होइनन् । देशभित्र पहिचान खोज्दा भारतीय नागरिकहरूले निम्त्याएका हुन् । जातिगत र धार्मिक अस्तित्व खोज्दाको विभाजनको परिणाम हो यो ।
किन नेपाली पहिचान मात्र खोज्ने ?
ललितपुरको पाटनमा मात्र करिब तीन हजार बढी साना ठूला मन्दिरहरू छन् । यी सबै मन्दिर वरपर घना नेवारहरूको बस्ती छ । यसको इतिहास करिब पाँच हजार वर्षभन्दा धेरै पुरानो छ । अर्थात नेपालका हरेक बस्तीहरुमा मन्दिरहरूको पहिचान स्थापित छ । यी तमाम मन्दिरहरू सनातन हिन्दुहरुको पहिचान हुन् । विश्वले त्यही भनेर चिनेको छ । सन १९५० मा जंगलको बीचमा बस्ती बसाएर बनाइएको धरान क्षेत्रमा पनि कयौं मन्दिरहरू छन् । ती मन्दिरहरू पनि उपत्यकाका जति महत्वपूर्ण छन्, त्यति नै महत्वको रुपमा नेपालीको पहिचान बनेर स्थापित छन् ।
किराँतेश्वर महादेवको मुख्य अस्तित्व पशुपतिनाथ मन्दिरमा छ । विभिन्न गुम्बाहरूमा हिन्दु र बौद्धका पहिचानहरू देशभर फैलिएका छन् । प्रकृति पूजा गर्ने हरेक समुदायको आस्था भित्र नेपालीपन लुकेको छ । त्यही नेपाली पहिचानमा गाई र गोरुको प्रतिमूर्ति हृदयमा बास गरेको छ । गाई आमा र गोरु बाबु समान हुन् । जसरी खेतमा काम गरेर बाबुले छोराछोरीलाई खाना दिन्छन्, त्यसरी गोरुले खेत जोतेर अन्न उब्जाएर खाएर यहाँसम्म हुर्कँदै आएका हामी सबै उनैका सन्तान हौं । उनै अन्नदाता बाबु समानका गोरुबाट पालित पोषित हामी नेपाली परिवार हौं । हरेक सन्ततिले आफ्ना जन्मदाता र अन्नदातालाई पुज्नुपर्छ । उनीहरु माथि हिंसा गर्नु महापाप हुने किराँतदेखि हिन्दूका हरेक शास्त्रमा उल्लेख छ ।
किराँतका कुनै पनि धर्मग्रन्थमा हिन्दु विपरितका कार्य गर्नु भनेर प्रमाणहरु भेटिँदैनन् । त्यसैले, किराँत काल अन्त्य भएपछि आजसम्मको यो सात सय वर्षमा कुनै पनि किराँतले हिन्दु विपरितका मागहरु राखेनन् । उनीहरु सबै सनातन हिन्दु मै समाहित हुँदै गए । पछिल्लो पटकको जनगणना हेर्ने हो भने किराँत परिवार र अन्य धर्मावलम्बी वा जातको विवाहबाट करिब ३५ लाख अन्तर जातीय परिवार तयार भैसकेको रहेछ । यसको अर्थ नेपालको सह अस्तित्वमा सबै जाति र सबै धर्म बीचमा अन्तर घुलित अबस्थामा दरिएको छ । यसरी प्रेमपुर्ण स्थापित भएको समाजलाई राजनीति आवरणमा हर्क राई र पुष्पकमल दाहालहरुले हाम्रा मनहरु विभाजन गर्न थालेको तर्फ बुझ्न अब कसैले ढिलाई गर्न हुँदैन ।
किनकी, ०६३ सालपछि दाहाल र भट्टराईहरुसँग लतारिएर अन्य नेताहरूले तयार पारेको विभाजनको रेखा हो यो । यी सबै अहिले सिंहदरबारमा विराजमान छन् । नेपालमा धर्म र जातमा आगो झोस्ने हेडमास्टरहरू यिनै नेताहरू हुन् । यिनलाई बेलैमा चिनेर तपाईँ हामी सबैले प्रेमपुर्ण नेपाल र नेपालीको मात्र अस्तित्व रक्षार्थ अघि बढौं । जात र धर्म होइन, नेपालीको पहिचानबाट हाम्रो जीवन जीवन्त रहन्छ । एक पटक सबैले भनौं, ‘हामी नेपालीलाई फुटाउने नेताहरू नै हुन् । अब हामीले उनीहरुलाई चिन्यौं ।’
विनोद त्रिपाठी
लामो समय व्यवसायिक पत्रकारितामा डटेर लागेका पत्रकार त्रिपाठी विभिन्न मुलधारका राष्ट्रिय दैनिक, टेलिभिजन र अनलाइनहरुमा सम्पादकको भुमिका निर्वाह गरिसकेका छन् । हाल त्रिपाठी नेपालबहसका नियमित स्तम्भकार हुन् ।
लेखकबाट थपवाणिज्य क्षेत्रका समस्या र सरकारको पहल
मंसिर १०, २०८१ सोमबार
छैटौँ एशियाली जनसङ्ख्या सम्मेलनः जनसङ्ख्या र विकासका सवाल
मंसिर ९, २०८१ आइतबार
बीआरआई कसरी स्वीकार्ने ?
मंसिर ८, २०८१ शनिबार
सेनालाई काम नलाग्ने केटु सिरिजका हतियार किनाउन ठेकेदार कार्कीको चलखेल
नेपालबहस संवाददाता
मंसिर ८, २०८१ शनिबार
ओलीले बोलाएको बैठकमा देउवा र बाबुराम भट्टराई अनुपस्थित
मंसिर १०, २०८१ सोमबार
कोशीका पूर्वमन्त्री अधिकारीमाथि मानव बेचबिखनको कारवाही नहुने, ११ जनाविरूद्ध मुद्दा दर्ता
मंसिर १०, २०८१ सोमबार
बंगलादेशमा हिन्दू समुदायका नेता ब्रह्मचारी पक्राउ
मंसिर १०, २०८१ सोमबार
कांग्रेस–एमालेको सत्ता गठबन्धन अर्को निर्वाचनसम्म हुनेछ : नेता डा महत
मंसिर १०, २०८१ सोमबार
राष्ट्रिय प्राकृतिक स्रोत तथा वित्त आयोगको छैटौँ वार्षिक प्रतिवेदन पेस
मंसिर १०, २०८१ सोमबार
जापान सरकारको सहयोगमा छात्रावास भवन निर्माण
मंसिर १०, २०८१ सोमबार
कानुन बनाएर मात्रै लैङ्गिकहिंसा न्यूनीकरण हुँदैन: मन्त्री सुडी
मंसिर १०, २०८१ सोमबार