कम्युनिष्ट सिद्धान्त : नेपालको कम्युनिष्ट अभियानमा जबजको भूमिका कति ?
भेषराज पोखरेल
माघ २३, २०८० मंगलबार ६:४५:४५
अहिले नेपालमा कम्युनिष्ट जनमत ठूलै भए पनि परिवर्तित परिवेशमा कम्युनिष्ट सिद्धान्त अंगीकार गर्ने दलहरू कमजोर बन्दै गएका छन् । जनमतका आधारमा राम्रै भए पनि सिद्धान्त र त्यसको प्रयोगका हिसाबले कमजोर देखिँदै गएका छन् । तत्कालीन एमालेका महासचिव मदनभण्डारीले विश्व परिवेशलाई हेरेर नेपालमा कम्युनिष्ट शक्तिको अस्तित्व कायम राख्न बहुदलीयता आवश्यक देखेर जनताको बहुदलीय जनवाद (जबज) अगाडि सारे ।
उनको अवसानपछि कम्युनिष्टका विभिन्न घटकका नेताहरूले आआफ्ना सिद्धान्तका रुपमा माओवादीदेखि अन्य नाममा अगाडि सारे पनि अहिलेसम्म कम्युनिष्टको सैद्धान्तिक त्यान्द्रो जनताको बहुदलीय जनवादकै डोरेटोमा अगाडि बढिरहेको छ । एकीकृत समाजवादीका अध्यक्ष माधवकुमार नेपालले वरिष्ठ नेता झलनाथदेखि अन्य नेताका अब जबज पुरानो भयो, फेर्नुपर्छ भन्ने भनाइलाई संकेत गर्दै कुनै हिसाबमा पनि जबज फेर्न नसकिने बताएका छन् । उनले जनताको विश्वास जित्ने नाउँमा जबजलाई परित्याग गर्न नसकिने बताएका छन् ।
उनले जबज अहिले पनि बहसको विषय भएको बताएका छन् । हुन त तत्कालीन समयमा पनि कम्युनिष्ट शक्तिले जनताको बहुदलीयता नस्वीकारेको भए नेपालमा कम्युनिष्टको अस्तित्व रहने अवस्था थिएन । अहिले पनि जनवादको त छायाँ पनि देखिएको छैन तर जनताको बहुदलीयता स्वीकार्दैनौँ भन्ने हो भने नेपालमा कम्युनिष्ट शक्ति नै अस्वीकृत हुने अवस्था देखिएको छ । बनिबनाउ सिद्धान्त त जे भने पनि भयो तर नेपालको अहिलेको अवस्थामा जनवाद कसरी लागू गर्ने बाटो बनाउन सकिएला भन्नेसम्म कम्युनिष्ट नेताहरूले चिन्तन पनि गर्न सकेको देखिएको छैन ।
बहुदलीयता स्वीकारेर अगाडि आएको एमालेले २०४८ सालमा राम्रो जनमत बटुली नेपालमा कम्युनिष्ट शक्ति अस्तित्वमा छ भन्ने बाह्य जगतसामू देखाएको हो । ०५२ सालमा यही बहुदलीयता र लोकतन्त्र अर्थात् प्रजातन्त्रको विरोधमा अगाडि आएको माओवादी शक्ति पनि ०६३ मा भएको शान्ति प्रक्रियापछि बहुदलीयतालाई स्वीकार्नुपर्ने बाध्यतामा पर्यो । अहिले नेपालमा बहुदलीयता नस्वीकार्ने कुनै पनि दल अस्तित्वमा रहने सम्भावना छैन ।
जसले जे भने पनि नेपालका कम्युनिष्ट दलहरुले जनवाद बरु छाड्लान् बहुदलीयता छाडेर अस्तित्व जोगाउन सक्ने अवस्था छैन । विश्वका तत्कालीन कम्युनिष्ट मुलुकहरुमध्ये अधिकांशले खुला बजार अर्थात् खुला पूँजीवादलाई अंगीकार गर्दै विकासमा फड्को मारेका छन् । चीन, भियतनामजस्ता राष्ट्रले पनि खुलाबजार अर्थव्यवस्थालाई अँगालेर अगाडि बढिरहेका छन् । यो अवस्थामा नेपालमा पनि कम्युनिष्ट शक्तिको गन्तव्य त्यसको विकल्पमा अरु कुनै देखिन्न । जनवादका कुरा गर्ने हो भने पनि मार्क्सले अगाडि सारेको परम्परागत जनवाद अहिले कहीँ पनि सम्भव देखिँदैन । नेपालको अर्थतन्त्र, सामाजिक परिवेश सबै खुला अर्थतन्त्रको घेरामा छ, यसैभित्रका उपायहरु अपनाएर सबै वर्ग, क्षेत्र र लिंगका जनताको हितमा काम गर्न सक्नुपर्नेछ ।
यो व्यवस्था नै बदली परम्परागत समाजवाद ल्याउँछौँ भनेर कुनै दल वा समूह लाग्न खोज्ने हो भने पनि त्यसले आफ्नै अस्तित्व जोगाउन कठिन छ । नेपालमा कम्युनिष्ट शक्ति राज्यसत्ता वा त्यसको वरिपरि तथा जनताकै बीचमा भए पनि जनवादका सामान्य कुरासमेत सुरु भएका छैनन् र हुने अवस्था पनि क्रमशः गुम्दै गएको छ । कम्युनिष्ट नेताहरु जनवादका आधार नै भुलेर वा छाडेर दलाल पूँजीवाद तथा कमिसनतन्त्रमा चुर्लुम्म डुब्दा जनवादको सम्भावना पनि टरेर गएको स्पष्ट देखिन्छ ।
उनीहरू सत्तामा जाँदा वा सत्ताको वरिपरि रहँदा शिक्षा र स्वास्थ्य क्षेत्रलाई सर्वसाधारणको पहुँचबाट पर पुर्याउँदै लगे । अर्थात् यी दुवै क्षेत्रमा विभिन्न तरिकाले ठूलो लगानी गरेर ठूलो नाफा लिने समूह वा व्यक्तिहरूलाई प्रोत्साहन गरे । यति मात्रै होइन सरकारले सञ्चालन गरेका विद्यालयमा योग्यता र क्षमताभन्दा पनि नेता तथा दलको वरिपरि घुम्ने कार्यकतालाई भर्न ठूलो शक्ति खर्च गरे । अहिले यही अवस्थामा न शिक्षा क्षेत्र सुधारेर गरिब जनताको पहुँचमा पुर्याउने अवस्था न स्वास्थ्य क्षेत्रमा सुधार गरेर उनीहरुको पहुँचमा पुर्याने अवस्था छ । स्वाथ्य क्षेत्रमा सुधार हुनुपर्छ भन्ने गोविन्द केसीलाई विकासको बाधक सबैभन्दा बढी तत्कालीन नेकपाको सरकार भएकै समयमा देखियो ।
तत्कालीन एमालेका नेताहरुले त्यत्तिकै ह्वात्त आउने राम्रो आम्दानीमा भुलेर अन्तर्राष्ट्रिय दलालीकरणबाट सञ्चालित आईएनजीओ, एनजीओ जनवादको बाधक हुन्छ भन्ने बुझ्दै बुझेनन् र बुझन पनि चाहेनन् । खुला राजनीतिमा आएपछि माओवादीका नेताहरूले दलाली करणका अनेक जाललाई खुलमखुला अगाडि बढाए । अहिले जनतालाई कम्युनिष्ट सिद्धान्त भन्ने के रहेछ हँ भन्ने लागेको छ । अब त आफ्ना छोराछोरी विदेश नपठाई बाआमाको चुल्हो नबल्ने अवस्था आयो, कसैले केही गर्छौं भन्दा पनि सर्वसाधारण जनताले पत्याउने अवस्था नै रहेन । यस्तो अवस्थामा कस्तो जनवादको कल्पना गर्ने हो ।
पछिल्लो समय विविध कारणले नेपालको अर्थतन्त्र कमजोर बन्दै गएको छ । अर्थतन्त्रका बाह्य पक्षमा केही सुधार भए पनि आन्तरिक पक्ष त अत्यन्तै कमजोर बन्दै गएको छ । यही अवस्थामा राजनीतिक क्षेत्र तथा प्रशासनिक क्षेत्र लदाली र कमिसनतन्त्रमा डुब्दै गएका नयाँ नयाँ काण्ड बाहिर आइरहेका छ । नक्कली भूटानी बनाएर अमेरिका पठाउने काण्डदेखि सुन तस्करी, भिजिट भिसामा विदेश पठाउने, रुसको युद्धमा होम्न मानव तस्करीजस्ता अनेकौं राष्ट्रघाती काण्ड अगाडि आइरहेका छन् । यी सबै काण्डमा राजनीतिक तथा सरकारी संयन्त्रको संरक्षण देखिएको छ । त्यसमा कर्मचारीतन्त्र पनि यी काण्डमा प्रत्यक्ष संलग्न भएको देखिन्छ ।
यस्ता काण्ड सार्वजनिक हुँदा प्रधानमन्त्री तथा सत्ता सञ्चालक दलका शीर्ष नेता, प्रतिपक्षी दलका शीर्ष नेता एवं सरकार सञ्चालक गठबन्धनका शीर्ष नेताहरूको गोप्य मिटिङ बस्ने गरेको छ । उनीहरूको मिटिङपछि ती काण्डहरु क्रमशः कमजोर बन्दै गएर त्यत्तिकै ढिसमिस हुने अवस्थामा पुगेको देखिएको छ । यसलाई ट्रान्स्परेन्सी इन्टरनेसनल नेपाल प्रमुखले पनि औंलाएकी छन् । यस्तो डरलाग्दो अवस्था सिर्जना भइरहेको अवस्थामा जनताको जनवादको के अर्थरहला र ? अरु वादको खोजी गरेर परिणाम के निस्किएला र ? कसले नेतृत्व गर्ने र ?
यो अवस्थामा समाधान के होला त ? यसको समाधान दलहरूका शीर्ष नेताहरु र तिनका वरिपरिका नेताहरू सुध्रे मात्रै हुन सक्छ । त्यसो हुन सके कर्मचारीतन्त्रलाई पनि सुधार्न सकिन्छ । त्यसो भएन र अरुतिर समाधानको बाटो खोज्न थालियो भने कुनै पनि परिणाम निस्कने छैन । राजनीतिक क्षेत्रबाट चलिरहेका कमिसन र दलालीकरण हट्ने हो भने देशले मुहार फेर्न कठिन छैन । हुन त दह्रो हिम्मतसाथ अगाडि नबढ्ने हो भने सत्तामै ठूलो फेरबदल आउन सक्छ ।
भेषराज पोखरेल
नेपालबहस डटकमका नियमित स्तम्भकार भेष राज पोखरेल वरिष्ठ पत्रकार हुन् । विगत २५ वर्षदेखि अर्थ राजनीतिक धारमा कलम चलाउँदै आएका पोखरेलले कान्तिपुर दैनिकमा २० वर्ष भन्दा बढी समय भाषा सम्पादकका रुपमा काम गरेका छन् । स्वतन्त्र लेखकका रुपमा समेत विभिन्न दैनिक पत्रपत्रिकाहरुमा लेखहरू लेख्दै आएका पोखरेलले दुई वर्ष नेपाल तारा डटकमको सम्पादकको रुपमा काम गरेको अनुभव पनि छ ।
लेखकबाट थपठूलो जनशक्तिलाई बेरोजगार बनाएको शिक्षाका कुरा गरौँ
पुष २, २०८१ मंगलबार
कांग्रेसमा सभापतिको बहस, शेखरप्रति बढ्दो छ क्रेज
मंसिर ३०, २०८१ आइतबार
निराशाजनक राजनीतिमा कांग्रेसभित्र डा. शेखर कोइरालाप्रति बढ्दो आशा
मंसिर २९, २०८१ शनिबार
बारामा यसरी भइरहेछ घुमुवामार्फत असुली, नाकाहरूमा तस्करहरूको रजगज
नेपालबहस संवाददाता
पुष २, २०८१ मंगलबार
सभापति देउवाको गृह प्रदेशमा कोइरालाको प्रवेश, उत्साहीत छन नेता र कार्यकर्ता
पुष ४, २०८१ बिहिबार
रविको अनुसन्धान प्रतिवेदन बुझाएसँगै जीबीलाई नेपाल ल्याउने पहल
पुष ४, २०८१ बिहिबार
‘नेपाल ग्रामीण चलचित्र महोत्सव’ को चौथो संस्करण हुँदै
पुष ४, २०८१ बिहिबार
गाजामा युद्धविराम हुनेमा म आशावादी छु : अमेरिकी विदेशमन्त्री ब्लिन्केन
पुष ४, २०८१ बिहिबार
काश्मिरमा विद्रोहीसँग भारतीय सेनाको भिडन्त, पाँचको मृत्यु
पुष ४, २०८१ बिहिबार
हनोईस्थित कराओके बारमा आगलागी हुँदा ११ जनाको मृत्यु
पुष ४, २०८१ बिहिबार
महिला यु–१९ एसिया कपः नेपाल र श्रीलङ्काले अङ्क बाँडे
पुष ४, २०८१ बिहिबार