नेपालको मौलिक स्वस्थानी व्रत र त्यससम्बन्धी कथालाई कसरी लिने ?
भेषराज पोखरेल
माघ १, २०८१ मंगलबार १२:१७:५३
१ माघ, काठमाडौं । स्वस्थानी व्रत शुभारम्भ भएको छ । पौष शुक्ल पूर्णिमादेखि माघ शुक्ल पूर्णिमासम्म गरिने स्वस्थानी व्रत तथा कथा श्रवण विधिविधानसहित सुरु भएको छ । यो व्रत र कथावाचन नेपालमा अत्यन्तै प्रख्यात छ । स्वस्थानी व्रत पर्व नेपालको मौलिक हो । यो नेपालमा बाहेक अन्यत्र प्रचलनमा छैन । यो व्रत शिव, पार्वती, विष्णुसँग सम्बन्धित छ तर शिव, पार्वतीसँग जोडिएको र पार्वती नेपालमै जन्मिएकाले होला सायद नेपालमा मात्रै प्रचलन भएको । हुन त यसको कथा शिव पुराण तथा स्कन्द पुराणको केदार खण्डमा उल्लेख छ ।
नेपालमा जन्मेकी पार्वतीले शिव पति पाउनका लागि शिव र स्वस्थानी देवीको व्रत पूजा गरेको हुनाले नेपालमा यसको बढी महत्व भएको हुन सक्छ । पछिल्लो समय स्वस्थानी व्रत र कथा महिला विरोधी छ, पुरुष प्रधान संस्कारलाई कठोर बनाउने र महिलालाई कमजोर देखाउने अवस्थामा रहेको भनेर टीकाटिप्पणी हुन थालेको छ । नेपालको मौलिक तथा अति लोकप्रिय परम्परामाथि उठेका प्रश्नको उत्तर खोज्नु आवश्यक हुन्छ । यसमा महिलालाई हेप्ने र पुरुषलाई उचो देखाउनकै लागि विभिन्न प्रसंग जोडिएका हुन् कि पुराण, इतिहासका प्रसङ्गको राम्रोसँग अनुशीलन नगर्ने र वर्तमान वाणिक (व्यापारिक) युगका संगत, असंगत कुराहरूसँग तुलना गरेर आरोप लगाइएको हो ? त्यसको निरुपण हुनु राम्रो हुनेछ ।
स्वस्थानीको कथाको प्रसंग कहिले लेखियो, कहिलेदेखि पठन, श्रवणको प्रचलन आयो त्यसको एकिन तिथि, मिति त छैन तर यो कथामा स्कन्द पुराणको केदार खण्डको माघ माहात्म्य प्रसंगमा आधारित छ । शिव पुराणमा पनि यसका प्रसंग छन् । स्वस्थानी व्रतमा आलोचकहरुले सबैभन्दा बढी शिवलिंगको पूजाप्रति प्रश्न उठाएको देखिन्छ । महिलाहरूले लिंगको पूजा किन गर्ने, गर्न लगाउने ? आलोचकहरुले शिवलिंगलाई सामान्य मान्छेको पुरुष लिंगको रुपमा लिएको देखिन्छ । त्यो अल्प अध्ययनको परिणाम हो र गलत पनि छ ।
खासमा शिवलिंग भनेको पूरा शिवशक्तिको प्रतीक हो । त्यो विन्दु हो, तस्वीर आदिमा देखिने शिवको लिंग नभई निरञ्जन निराकार स्वरूप, कल्याण स्वरूप, ओमकार स्वरूप हो । त्यही ब्रह्म स्वरूप शक्तिको पूजा तथा एकाकार हुनु भनेको यस अनन्त ब्रह्माण्डसँग जोडिनु हो । त्यो योगको उच्चतम अवस्था पनि हो । मानिसदेखि सबै चराचर जगतका आत्माको पनि आत्मा अर्थात् परम आत्मा हो । शिव पुराणमा त्यही भनेको छ । आफ्नो भौतिक र आध्यात्मिक कल्याणका लागि यस्तो शक्तिसँग जोडिनु भनेको उच्चतम अवस्था हो । पार्वती त्यस्तो व्यापक स्वरूपसँग एकाकार भएर रहन चाहेकी हुन् । पार्वतीलाई पछ्याउनु भनेको त्यही उच्चतम अवस्थालाई भेट्टाउन चाहनु हो ।
शिव परमात्मा भएकाले उनको शक्तिसँग जीवात्मा र मृतात्मा सबै मालामा फूल उनिएजस्तो उनिएका हुन्छन् । त्यसैले त उनका वरिपरि भूत, प्रेत, पिचासजस्ता भूतात्मा पनि जोडिएका हुन्छन् । उच्चतम योग सिद्धले मात्रै ती कुरासँग जोडिन सकिन्छ, सामान्य मान्छेले कठिन छ । दोस्रो प्रसंग अश्लील लाग्ने महादेव नांगै हिँडेका र उनलाई देखेर ऋषि पत्नी पछि लागे भन्नेछ । महादेव योगीश्वर पनि हुन् । योगको उच्चतम विन्दुमा कुनै कुराको आवश्यकता हुँदैन । सर्वव्यापक र सर्वस्व रुपको अवस्थामा हुन्छ । शिवलाई न कुनै परिधान (लगाउने लुगा) को आवश्यकता पर्छ न मान्छेले उपयोग गर्ने अन्य सुख सुविधाका सामग्री वा ऐश्वर्य । उनी विश्वव्यापी हुन्, सबै दिशा उनका कपडा, आकाश छानो, पृथ्वी आधार । ऋषि पत्नी आकर्षित भएको कुरा हेरौं, एउटा त लौकिक रुपमा प्राकृतिक गुणको कुरा भयो, अर्को, उनीहरू योग बुझ्थे, उच्चतम ज्ञानी थिए जसले गर्दा योग पुञ्जसँग लहसिन खोजे । कुनै नांगो व्यक्तिसँग जान खोजेका होइनन्, ऋषिहरूलाई उनीहरुभन्दा ठूलो योगको पुञ्जतिर संकेत गरी देखाउन खोजिएको पनि हो । मान्छेसँग शिवलाई तुलना गर्ने हो भने त पक्कै पनि अश्लील लाग्छ ।
स्वस्थानीको प्रसंगमा विष्णुले जालन्धरकी पत्नी वृन्दाको सतित्व डगाएर महादेवले जालन्धरलाई मारेको प्रसंग प्रति प्रश्न उठाइन्छ । यो प्रसंगमा विष्णु र शिवजस्ता भगवानले जालन्धरलाई किन मार्न नसकेर वृन्दाको सतित्व नष्ट गरि दिनुपर्यो भन्ने प्रश्न छ । अर्को, भगवानले नै आफ्नो स्वार्थका लागि महिलामाथि ज्यादती गर्ने हो भने मान्छेले त्यही पछ्याउने नै भए भन्न सकिन्छ, भनिन्छ नै । यही ब्रह्माण्डमा क्रियाका विरुद्ध प्रतिक्रिया उत्पन्न हुन्छ भन्ने कुरा त विज्ञानले पनि स्वीकारेकै छ । हामीलाई पनि स्वीकार्न अप्ठ्यारो नपर्ला ।
जालन्धर राक्षस स्वभावको ठूलो शक्तिमान निस्कियो, त्यसको ठूलो बल एउटा सत्यवादी, एकनिष्ठ, पतिप्रति परायण अर्थात् सबै तरहले सहयोग गर्ने महिला वृन्दाबाट प्राप्त गरेको छ । त्यो शक्ति अजेय बन्न पुग्यो । पार्वती हर्न जाने जालन्धरजस्तो गलत तथा दुष्ट शक्तिलाई समाप्त गर्न नैतिक रुपमा तल झर्न पनि पछि पर्न हुँदैन भन्ने दृष्टान्त विष्णुले देखाएका छन् । त्यस्तो काम निर्दोष भने हुन्न, दोषको भागीदार अवश्य नै हुनुपर्छ । उनी तल त झरे तर त्यसको ठूलो दोषको भागीदारी बन्नुपर्यो । रुख, झार, घाँस तथा ढुंगा बन्नुपर्यो । जुन हामीले कल्पना गर्ने भगवानका लागि अकल्पनीय कुरा हो ।
महिला सत्यनिष्ट, निडर, ज्ञानवान्, पति परायण अर्थात् सबै तरहले सहयोग गर्ने, अरुतिर मन नलगाउने हो भने परमेश्वरलाई पनि पैतला तलसमेत पार्न सक्छिन् भन्ने दृष्टान्त दिन खोजिएको छ । अर्को, पुरुष पनि अरु महिलातिर मन लगाउने हो भने एक न दिन नष्ट हुनैपर्छ, भगवान् पनि त्यसबाट बच्ने उपाय छैन । गल्ती अर्थात् पापको भागीदार सबै हुनैपर्छ भन्ने कुरालाई पनि स्थापित गर्छ यो प्रसंगले ।
स्वस्थानी कथामा आउने गोमाको प्रसंग पनि महिला प्रतिको विभेद हो कि भन्ने देखिन्छ र प्रश्न पनि उठिरहेकै छ । सानी बालिकालाई बाआमा बाहिर गएका बेला छल गरेर महादेवले लिन चाहे । ७० वर्षका वृद्धसँग पाँच वर्षकी बालिकाको विवाह गर्न बाध्य पारियो भन्ने प्रसंग छ । यहाँ एक त तत्कालीन समाजको व्यवहार, सोच पनि हुन सक्छ, अर्को यहाँ पनि क्रियाका विरुद्ध प्रतिक्रियाले काम गरेको देखिन्छ । ब्राह्मण शिवभट्ट र सती ब्राह्मणीले गणेशको आराधना गरेर गोबरबाट गोमालाई प्राप्त गरे । अहिलेको विज्ञानसँग त यो मेल खान्न नै । उही ईश्वरीय तत्वमा विश्वास गरे मात्रै सम्भव छ ।
अर्को, ब्राह्मण परिवार सत्यनिष्ट भएकाले स्वर्ग प्राप्त गर्छन् कि भनेर देवतालाई डर लाग्यो र महादेवसँग उपाय अपनाउन अनुरोध गरे । महादेव ब्रह्म स्वरुप हुन्, उनले यो बह्माण्डीय प्रक्रिया चलाउनु नै छ । उनलाई ठूलो, सानो, बलियो, बूढो, को कति बेला मर्छ, को कति बेला जन्मन्छ त्यसको कुनै मतलव हुने कुरा छैन । उनी शिव शर्माका रुपमा अत्यन्तै सत्यवादी र शिलवान् महिला तत्वलाई आफ्नो महायोगमा जोड्न चाहे । जसलाई योग र अध्यात्मको उच्चतम अवस्था पनि हो । गोमा मानव नै भएकाले सधैं दुःख परमात्मा शक्तिले दिन चाहँदैन, छोरा नवराजको माध्यमबाट आर्थिक सबलतासहित राज्यलक्ष्मी र उत्तम आध्यात्मिक शक्ति पनि विष्णु र शिवको संयुक्त रुप हरिहरबाट प्रदान भयो । सामान्य रुपमा बाहुनको गरीब केटाले राजा बन्ने हैसियत कसरी प्राप्त गर्थ्यो र ?
स्वस्थानीमा कतिपय प्रसंग मानवीकरण गरेर प्रस्तुत गरिएको छ भने कतिपय प्रसंग पूर्ण दैवी करण गरिएको छ । हामीले प्राचीन पुराणका प्रसंगको टीकाटिप्पणी गर्दा पर्याप्त मात्रामा अध्ययन गर्नु आवश्यक हुन्छ । पुराणहरुमा अध्यात्मको उच्च यात्रातिरको गति र योगको उच्च यात्रालाई प्राथमिकता दिइएको हुन्छ । पूर्वीय दर्शन योग, अध्यात्म तथा तन्त्र पद्धतिको आधारमा अडिएको छ । जसले मान्छेलाई पूर्ण बनाउँछ र अन्त्यमा मोक्षसम्म पुर्याउँछ ।
युगौंयुगदेखि शक्ति र प्रविधिको माध्यमबाट पूरै प्रकृतिलाई कब्जामा लिने र त्यसको विनाश हुने गरी उपयोग गर्ने तथा भौतिक प्रगति मान्ने गरिँदै आएको छ । प्रकृतिलाई जस्ताको तस्तै रहन दिने, त्यसको अस्तित्व मनसतत्वद्वारा महसुस गर्ने र सर्वे भवन्तु सुखिन भन्ने दर्शन अर्को हो । त्यही हो वेद, पुराण, उपनिषद्को मूल तत्व । भौतिक प्रगति र उपयोगको आँखाले अध्यात्मलाई हेर्ने हो भने कहीँ पनि पुग्न सकिँदैन । जहीँ पनि दोष निकाल्न सकिन्छ । तसर्थ नेपालको मौलिक स्वस्थानी व्रतकथा दोषयुक्त भएजस्तो देखिए पनि त्यसो होइन, बरु यसले स्त्रैण शक्तिको मानसिक उत्थानमै काम गर्छ ।
भेषराज पोखरेल
नेपालबहस डटकमका नियमित स्तम्भकार भेष राज पोखरेल वरिष्ठ पत्रकार हुन् । विगत २५ वर्षदेखि अर्थ राजनीतिक धारमा कलम चलाउँदै आएका पोखरेलले कान्तिपुर दैनिकमा २० वर्ष भन्दा बढी समय भाषा सम्पादकका रुपमा काम गरेका छन् । स्वतन्त्र लेखकका रुपमा समेत विभिन्न दैनिक पत्रपत्रिकाहरुमा लेखहरू लेख्दै आएका पोखरेलले दुई वर्ष नेपाल तारा डटकमको सम्पादकको रुपमा काम गरेको अनुभव पनि छ ।
लेखकबाट थपएचएमपिभी भाइरस र हाम्रो अवस्था
माघ १, २०८१ मंगलबार
आर्थिक रूपमा परनिर्भर बन्दै गएको अवस्थामा पृथ्वीनारायण शाहलाई कसरी सम्झने ?
पुष २७, २०८१ शनिबार
नेपाल नबन्नुको कारण
पुष २४, २०८१ बुधबार
यस्तो रहेछ कास्की अदालतबाट रवि धरौटीमा छुटनुको रहस्य
नेपालबहस संवाददाता
पुष २९, २०८१ सोमबार
प्रहरीका २५ एसपीको एसएसपीमा बढुवा सिफारिस
नेपालबहस संवाददाता
माघ १, २०८१ मंगलबार
प्रहरीका २५ एसपीको एसएसपीमा बढुवा सिफारिस
माघ १, २०८१ मंगलबार
चेक अनादर आरोपमा एमाले नेता किशोरविक्रम पक्राउ
माघ १, २०८१ मंगलबार
माघे संक्रान्तिका दिन सुनचाँदी दुवैको मूल्य घट्यो
माघ १, २०८१ मंगलबार
रवि लामिछानेलाई आज पनि अदालत लगिँदै, छुट्ने वा नछुट्ने आदेश आउन सक्ने
माघ २, २०८१ बुधबार
लुम्बिनी प्रदेशमा आज सार्वजनिक विदा
माघ २, २०८१ बुधबार
भूकम्प दिवसः पूर्वतयारीका लागि संकल्प जरुरी
माघ २, २०८१ बुधबार
प्रचण्ड सरकारबाट बाहिरिएपछि पहिलो पटक समाजवादी मोर्चाको बैठक बस्दै
माघ २, २०८१ बुधबार
चार संसदीय समितिको बैठक बस्दै, यस्ता छन् छलफलका एजेन्डा
माघ २, २०८१ बुधबार
सुदूरपश्चिममा वर्षा हुन सक्ने, उच्च पहाडी तथा हिमाली भू–भागमा हिमपात
माघ २, २०८१ बुधबार