के हो अनुपान र बिरुद्धपान ?
नेपालबहस संवाददाता
बैशाख १८, २०७९ आइतबार १७:४९:१५
♦ डा. रामदेव पण्डित, (आयुर्वेद चिकित्सक)
आधुनिक चिकित्सा विज्ञानमा खासै चर्चा नभएको तर आयुर्वेदमा सूक्ष्म रूपमा चिन्तन र चर्चा गरिएको विषय हो– अनुपान (अनुः पश्चात, पानः खाना वा औषध सेवन) । अनुपान भनेको त्यस्तो खानपन जुन मूल खानपान वा औषधी खाएपछि खाइन्छ । आयुर्वेद विज्ञानमा अनुपानलाई आर्युवेदिक औषधिमा एक औषधिका साथसाथै मिसाइएको कुनै अर्को औषधि वा खाद्य वस्तु भनेर बुझिन्छ । अर्थात् मूल खानपान सँगसँगै वा अन्य निश्चित समयमा औषधिको ठिक्क अड्कलिएको मात्रा भनेर पनि बुझ्न सकिन्छ ।
सामान्य तवरले बुझ्नका लागि यसको उदाहरण हेरौं । सामान्यतः रुघा वा खोकी लाग्दा मरिचको घुलो सेवन गरिन्छ, जसलाई महसँग राखेर चाटिन्छ । त्यस्तै आयुर्वेद शास्त्रको एक ग्रन्थ भावप्रकाश निघण्टुमा बताइए अनुसार कफ सम्बन्धी रोग निवारणका लागि हर्रोको चुर्ण नुनसँग खाँदा प्रभावकारी हुन्छ । पित्त सम्बन्धी रोग दूर गर्न त्यही चुर्ण सखरसँग खाइन्छ । वातसम्बन्धी रोगमा घ्युसँग खाइन्छ । सामान्यतः सबैप्रकारको रोगबाट बच्न गुडसँग खाइन्छ ।
अनुपान जस्तै अर्को महत्वपूर्ण विषय हो विरुद्धपान । विरुद्धपान खानाको लागि जति सान्दर्भिक हुन्छ, त्यतिकै सान्दर्भिक औषधका लागि पनि मानिन्छ । पेटको जुका मार्न औषधी खाएको रात त्यसको आगाडि वा पछाडि दूध वा माछा नखानु भनेर सल्लाह दिइने गरेको धेरैलाई थाहा होला । गर्भवती महिलाहरूलाई आइरन चक्की र क्याल्सियम चक्की सँगसँगै नखान सल्लाह दिइएको हुन्छ । त्यसैगरी केही औषधी खाना अघि र केही खानापछि खान निर्देश गरिएको हुन्छ । यसरी निर्देश गरिनुका पछाडि अवश्यक पनि वैज्ञानिक कारणहरू छन् ।
केही औषधी वा खाना अर्को केही खास खाना वा औषधीसँग खाँदा एक अर्काबीच हुने जैवरसायनिक प्रतिक्रियाले शरीरमा असन्तुलन गराइ हानी पु¥याउँछ । जसलाई आयुर्वेदमा विरुद्धपान भनिन्छ । त्यसको ठीक उल्टो केही औषधी वा खाना अर्को केही खास खाना वा औषधीसँग खाँदा त्यहाँ एउटाले अर्कोको कार्यक्षमतालाई बढाउने गर्दछ । जसलाई अनुपान भनिन्छ । अनुपान र विरुद्धपानलाई आधुनिक औषधी विज्ञानको एन्टागोनिस्ट र सिनार्जिस्टिक ईफेक्टको रूपमा, आंशिक रूपमा वा इनकम्प्याटिबलिटीसँग तुलना गर्न सकिन्छ ।
आयुर्वेदमा मात्रा, गुण र कार्यको विरुद्धताको आधारमा १८ प्रकारका विरुद्धआहारको वर्णन गरिएको छ । रोग र औषधीको कम्प्याटिबलिटीलाई ध्यानमा राखेर नै रोगीको उपचार गर्दा हेरक पटक आयुर्वेद चिकित्सकले पथ्य र अपथ्य औषधी र आहारसम्बन्धी सूचना पनि सझा गरिरहेका हुन्छन् ।
अनुपानको निर्धारण औषधिको प्रकृति, रोगको प्रकृति र रोगीको अवस्था हेरेर गरिन्छ । अनुपानको सेवन भोजन भन्दा पहिले गर्न गराउन निर्देश गरिएको छैन । यदि अनुपानको सेवन भोजन पहिल्यै गरिए त्यसले शरीरलाई दुब्लो र कमजोर बनाउँछ ।
विश्वभरिको चलनलाई हेर्ने हो भने रक्सी पिउने प्रायः व्यक्तिले केही न केही केही सितन खाएको हुन्छ । सितन याने त्यस्तो ठोस पदार्थ जुन मूल खानपानसँग सहयोगी खानाको रूपमा खाइन्छ । रक्सीसँग खाइने सितनमा प्रायः मासु हुने गरेको पाइन्छ । रक्सी पिउने शाकाहारी व्यक्ति बाहेक अरु सबैले रक्सीसँग मासुको सितन खोज्छन् र रोज्दछन् । त्यस्तो किन होला ? यसको पछाडि कुनै वैज्ञानिक आधार पनि छ कि चलन मात्र हो यो ?
आयुर्वेद औषधी विज्ञान मात्र होइन, आहार विज्ञान पनि हो । आयुर्वेदले के खाने र कति खाने मात्र बताएको छैन, कसरी खाने र केसँग के खाने, के नखाने भन्ने समेत बताएको छ । आहारलाई नै औषधी मान्ने विज्ञान पनि आयुर्वेद नै हो । यस दृष्टिबाट हेर्दा हाम्रो खानपान नै औषधि हो । यस आधारमा भन्न सकिन्छ– हाम्रा खानपानमा विज्ञानपरक दृष्टिकोण राख्नु आवश्यक छ । अर्थात् विज्ञानपरक चिन्तन नराखी बनाइएका र खाइएका खानपानले हानी पुर्याउँछन् ।
अब हेरौं– रुघाखोकी लागेका वेला मरिचसँग मह खानु लाभकारी हुन्छ र हर्रोको चुर्ण गुड (सखर) सँग खानु सर्वरोग निवारणमा लाभकारी हुन्छ भनेर किन भनिएको होला ?
हर्रोको चुर्णको खाँदा स्वाद अप्रिय लाग्छ, जसलाई दूर गर्न अनुपान स्वरूप मह वा नुन दिइन्छ । अनुपानको प्रयोजन भनेको औषधि सेवन प्रक्रियालाई सुखद (स्वरूप, रङ्ग, रस, गन्ध अनुकुल बनाउनु) बनाउनु पनि हुँदो रहेछ ।
जसरी पानीमा राखिएको तेलको थोपा पलभरमै सबैतिर फैलिन्छ, त्यसै प्रकारले अनुपानको सहयोगले औषधी शरीर भित्र सर्वत्र फैलिन्छ । औषधीसँग समान गुण भएको अनुपानले औषधिको कार्यशक्ति बढाउँछ । जस्तै निमको चुर्णको प्रभाव बढाउन गुर्जोको काँढाको अनुपान दिइन्छ । एउटै औषधिसँग खाइएको फरक फरक अनुपानले फरक फरक कार्य गर्दछ । जस्तै मनतातो पानीसँग खाइएको त्रिफलाले कब्जियत खोल्छ भने त्यही क्रिफला महसँग खाँदा त्यो नेत्र रोगका लागि प्रभावकारी हुनजान्छ ।
वस्तुतः शास्त्रीय दृष्टिमा अनुपानले तृप्ति दिलाउँछ, आहारलाई छिटो पचाउँछ, आयु बढाउँछ, शरीरलाई सुख एवं ऊर्जा दिलाउँछ । शरीरका अंगहरूलाई सुदृढ बनाउँछ । मनलाई हर्षित तुल्याउँछ ।
केही विशेष विरुद्धपानहरू
१. दूधसँग दही, नुन, मुलाको पात, सहिजन, कागती, इमली, खरभुजा, बेल, नारियल, जामुन, अनार, अमला, गुड, माघा आदि खानु विरुद्ध मानिन्छ ।
२. दहीसँग खीर, दूध, पनिर, काँक्रो, खरभुजा आदि खानु विरुद्ध मानिन्छ ।
३. खीरसँग कटहर, दही, कागती, मदिरा आदि खानु विरुद्ध मानिन्छ ।
४. महसँग घ्यु, तेल, मासु, अंगुर, मुला आदि खानु विरुद्ध मानिन्छ ।
५.घ्युसँग समान मात्रामा मह र तातो पानी पिउनु विरुद्ध हुन्छ ।
हरेक चिकित्सा विज्ञानको आ–आफ्नै आधारभूत वैज्ञानिक सिद्धान्त हुन्छन् । आयुर्वेदले चिकित्सा कर्मका लागि पञ्चमहाभूत सिद्धान्त अपनाउँछ । विश्व ब्रह्माण्डका सबै वस्तु पञ्चभौतिक ९पाँच भौतिक तत्व– पृथ्वी, जल, तेज, वायु र आकाश० हुन्छन् भन्ने मान्यता आयुर्वेदको हो । आहार एवं औषधी पञ्चमहाभूतले बनेको हुन्छ र शरीर पनि पञ्चमहाभूतले नै बनेको हुन्छ । आकाश, वायु, जल, अग्नि र पृथ्वीलाई पञ्चमहाभूत भनिन्छ । हरेक महाभूतको निश्चित गुणहरू हुन्छ । ती गुणहरू नै औषधी वा आहारको विशेषता हुन्छन् । कुनै पनि रोग एवं रोगीलाई आवश्यक चिकित्सा कर्म निर्धारण गरिन्छ । तत्पश्चात् उक्त चिकित्साकर्म सिद्धिका लागि निश्चित विशेषता वा गुण भएको औषधि वा आहारको चयन गरी प्रयोग गरिन्छ ।
पञ्चमहाभूतको गुण भन्नाले चिल्लोपन, खस्रोपन, हलुका, भारी, तातो, चिसो, आदि बुझिन्छ । आयुर्वेदमा ४१ प्रकारका गुणहरूको वर्णन छ । औषधीको रस भन्नाले गुलियो, अमिलो, नुनिलो, पिरो, टर्रो र तितो बुझिन्छ । यी रसहरू पनि माथि भनिएका महाभूतले नै बनेका हुन्छन् र गुणहरू त्यसै अनुसार बुझ्नु पर्दछ ।
अनुपानको निर्धारण औषधिको प्रकृति, रोगको प्रकृति र रोगीको अवस्था हेरेर गरिन्छ । अनुपानको सेवन भोजन भन्दा पहिले गर्न गराउन निर्देश गरिएको छैन । यदि अनुपानको सेवन भोजन पहिल्यै गरिए त्यसले शरीरलाई दुब्लो र कमजोर बनाउँछ ।
जुन अनुपान मूल आहार वा औषधि भन्दा विपरीत गुणवाला हुन्छ तर कार्यशक्ति विरोधी गुणवाला नहुने हुन्छ त्यसलाई उत्तम अनुपान मानिन्छ । आयुर्वेदका अनुसार रक्सीको गुण लघु (हलुकापन), रुक्ष (खस्रोपन), सूक्ष्म, तीक्ष्ण खालका हुन्छन् र रक्सीको विपरीत मासुको गुण गुरु ९भारीपन०, स्निग्ध ९चिल्लो०, स्थूल, मन्द खालका हुन्छन् । मासुले रक्सीको मदकारी कार्यशक्तिलाई फरक पार्दैन भन्नुको तात्पर्य रक्सीको कार्यशक्तिलाई न त बढाउँछ न त घटाउँछ । रक्सी भन्दा विपरीत गुण मासुको भएका कारण यसले रक्सीको मातलाग्ने प्रक्रियालाई ढिलो गराउँछ । त्यसैगरी मासुको गुरु गुणको कारण पाचन र अवशोषण ढिलो हुने हुन्छ, जब विपरीत गुणवाला रक्सीको साथमा खाइन्छ त्यसले मासुको पाचन र अवशोषण क्रियालाई तीव्रता दिन्छ।
रक्सी मासुसँग खाँदा रक्सीको मात लाग्ने शक्तिमा फरक नपारी केवल मात लाग्ने प्रक्रियालाई ढिलो गराउँछ । साथै विपरीत गुणको कारण रक्सीले मासुको पाचनक्रियालाई तीव्रता दिन्छ। यही गुण विपरीतता र कार्यगत स्वतन्त्रता नै रक्सी मासुसँग खानु पछाडिको विज्ञान हो । यसैकारण रक्सीलाई मासुको अनुपानको रूपमा वा मासुलाई रक्सीको अनुपानको रूपमा खाने वैज्ञानिक चलन स्थापित भएको हो ।
रक्सीको अपेक्षित मदकारी कार्य त रक्सीले निशंकोच गर्छ नै साथै त्यससँगै खाइएको मासु पचेर र अशोषण भइसकेपछि त्यसले पनि उत्तम बल दिने, इम्युनिटी दिने, शरीरमा मांस पुष्टता दिने लगायतका कार्य गर्दछ ती कार्यहरू रक्सीसँग खाइने अन्य सितनहरूको तुलना मासुले श्रेष्ठकर तवरबाट गर्दछ ।
अतः अनुपानको चिन्तन आयुर्वेदीय चिकित्सा विज्ञानको पृथक र विशेष विषय हो । अनुपानको प्रयोग औषधीको प्रभावकारी कार्यमा जति महत्वपूर्ण हुन्छ त्यतिनै महत्वपूर्ण आहारको समुचित पाचन, अवशोषण र शक्ति उत्पादनका लागि हुन्छ ।
अन्य केही अनुपानहरूः कफजनित रोगका लागि अदुवासँग गुडको सेवन । वात सम्बन्धी रोगमा सुकेको अदुवा (सुठो) सँग गुड सेवन । आमवात रोगमा गुर्जोसँग (सुठो) को सेवन । सामान्तः कुनै पनि धुलो औषधीको प्रयोग गर्दा मह, पानी वा दूधलाई अनुपानका रूपमा प्रयोग गरिन्छ । धुलोलाई चाटेर खानेबेला अनुपान दुईगुना र काँढा बानाएर पिउने हुँदा चार गुना अनुपानको प्रयोग गर्ने विधान छ ।
श्रोत: आइएनएस-स्वतन्त्र समाचार
नेपालबहस संवाददाता
नेपालबहस डटकमको अंग्रेजी संस्करणका साथै अनलाइन टिभी पनि सञ्चालित छ । फेसबुक र ट्वीटरमार्फत पनि हामीसँग जोडिन सकिनेछ । नेपालबहसमा प्रकाशित कुनै सामग्रीबारे कुनै गुनासो, सूचना तथा सुझाव भए हामीलाई [email protected] मा पठाउनु होला । धन्यवाद ।
लेखकबाट थपफोनको क्यामेरा सफा गर्दा यी कुरामा ध्यान दिनुहोस्, नत्र क्षति हुन सक्छ !
मंसिर १३, २०८१ बिहिबार
रातमा कुकुर रुनुको अर्थ के हो ?
मंसिर १३, २०८१ बिहिबार
हात र औंलामा लगातार सुनिने कुन रोगको संकेत हो ?
मंसिर १३, २०८१ बिहिबार
ओलीको ठूलो उपलब्धिः पाँच अर्बको चलखेलमा धितोपत्र बोर्डमा अध्यक्ष नियुक्ति !
नेपालबहस संवाददाता
मंसिर ११, २०८१ मंगलबार
विश्वका धनाढ्य व्यक्तिहरू सँधै जीवित रहने औषधि बनाउँदै
मंसिर १३, २०८१ बिहिबार
के तपाईं खल्ती वालेटसँग कारोबार गर्दै हुनुहुन्छ ? होशियार ! खल्ती वालेट असुरक्षित
मंसिर १३, २०८१ बिहिबार
राजनीतिक शक्ति देखाएर सीजी कम्युनिकेसनको लाइसेन्स बचाउने प्रयासमा असफल भए विनोद चौधरी
मंसिर १३, २०८१ बिहिबार
अरबौको ठेक्का हात पार्न पासपोर्टको सफ्टवेयर प्रणालीमै अवरोध
मंसिर १३, २०८१ बिहिबार
बालाचतुर्दशीमा बत्ती बाल्न र सद्बीज छर्न कुनै शुल्क नलाग्ने
मंसिर १३, २०८१ बिहिबार
पोखरा अन्तर्राष्ट्रिय विमानस्थलबाट अन्तर्राष्ट्रिय उडान सुनिश्चिताको माग
मंसिर १३, २०८१ बिहिबार
तीनै तहका सरकारबीच सहकार्य आवश्यक: मुख्यमन्त्री कार्की
मंसिर १३, २०८१ बिहिबार
एनपिएलः चितवन राइनोजले समर्थकलाई निःशुल्क बस सेवा उपलब्ध गराउने
मंसिर १३, २०८१ बिहिबार
एनपिएलः एनसेल फाउन्डेसनले प्रत्येक चौकामा शैक्षिक सामग्री वितरण गर्ने
मंसिर १३, २०८१ बिहिबार