दलहरुले रोपेका विष वृक्ष–जातीय, युनियन र माइतीघर भेला
विनोद त्रिपाठी
फागुन ३०, २०७९ मंगलबार २३:५१:१९
पुर्वी नेपाल अहिले तातेको छ । ‘कोशी’ नाममा विरोध चर्किएको छ । पूर्वका जनता दैनिक विरोधको कष्ट झेलिरहेका छन् । स्कुल, कलेजमा पढाइ अवरुद्ध छ । कलकारखाना चलेका छैनन् । यातायातमा रोकावट छ । विभिन्न जिल्लाहरूमा जातीय संगठनहरु निर्माण भएका छन् । ती संगठनहरुले ठूला दलहरुलाई चुनौती दिएका छन् । पुर्वी जिल्लाहरू अहिले भययुक्त बनिरहेका छन् । डर छ । सन्त्रास सल्किँदो छ ।
पूर्वबाट सृजित यो जातीय झिल्को निभ्ला वा देशभर सल्किएला, अहिले सबैलाई चिन्ता छ । तर, ठूला दलका ठूला नेताहरूलाई कुनै चिन्ता छैन । किन की, यो जातीय विष वृक्ष दलहरूले नै रोपेका हुन् ।
उता, अहिले देशभरका क्याम्पसहरूमा चुनाव लागेको छ । संसारमा शैक्षिक संस्थामा राजनीतिको यो दुर्दशा हुने मुलुक अहिले नेपाल मात्र हो । कुनै बेला राजनीति परिवर्तनका लागि बिद्यार्थीहरुलाई मैदानमा उतार्ने चलन थियो । सन १८०० ताका युरोप र दक्षिण अमेरिकी देशहरूले गरेका विभिन्न आन्दोलनहरूमा बिद्यार्थीहरु होमिएका थिए । पछि रुस,चीन र जर्मनका बिद्यार्थीले पनि आन्दोलनमा सहभागी भए । तर, अहिले यी सबै देशमा बिद्यार्थीले आन्दोलन छोडेको करिव सय बर्ष नाघेको छ ।
युरोप, अमेरिका, जापान, चीन, रसिया, अष्ट्रेलिया, दक्षिण कोरिया लगायतका विकसित मुलुकका कलेजहरूमा स्ववियु चुनावको नामोनिसान भेटिंदैन । केही मुलुकका केही कलेजहरुमा अन्तरदेशीय र्सगठन बाहेक कुनै राजनीति दलका युनियनहरू छैन । उनीहरुको लागि बिद्यार्थीको राजनीति दन्त्यकथा जस्तै भइसकेको छ । तर, हामी अझै कलेजमा खुकुरी लिएर राजनीति गरिरहेका छौं ! किनकी, बिद्यार्थी युनियनको विष वृक्ष दलहरूले रोपेका हुन् ।
पुर्वी नेपालमा सबै जाति अटेका छन् । जहाँ अनेक जातजातिको बसोवास छ । यादवदेखि कुसवाहसम्मका जातिहरूको थात थलो छ । दत्तदेखि भट्टसम्मका नागरिक बस्छन् यहाँ । पूर्वका यी जिल्लाका सबै गाउँ शहरहरूमा ब्राम्हण, क्षेत्री, ठकुरी, राणा र शाहहरूको उति नै बसोवास छ ।
अर्कातिर, काठमाडौं शहरमा एउटा माइतीघर भन्ने ठाउँ छ । शहरमा अलिकति भएपनि हेर्न मिल्ने सानो पार्क हो यो । तर, यति सानो खाली स्थान दिनहुँ आन्दोलनले अस्तव्यस्त हुन्छ । मानौं, नेपाल भन्ने मुलुकको अर्को अर्थ आन्दोलन हो । त्यो आन्दोलनको कुवा माइतीघर हो । कहिल्यै खाली हुन पाउँदैन माइतीघर । सायद यो माइतीघरले अहिलेसम्म सास फेर्न पाएको छैन । यो करिब करिब अहिले मृत भइसकेको छ । किन की, यस्ता आन्दोलनको विष वृक्ष दलहरूले नै रोपेका हुन् ।
अब लागौँ, जातीय विष तर्फ । पुर्वी नेपालमा राईको २ दशमलव ३४ प्रतिशतको बसोबास छ । लिम्बुको १ दशमलव ४६ प्रतिशत छ । बाँकी करिब ९७÷९८ प्रतिशत अन्य जातिको बसोबास छ । लिम्बु धेरै भएका जिल्लामा पाँचथर, तेह्रथुम र ताप्लेजुङ हुन् । यिनमा करिब ४० प्रतिशत लिम्बुको बसोबास छ । राई खोटाङ र भोजपुरमा ज्यादा छन् । यो प्रदेशमा मोरङ, सुनसरी, झापा जस्ता मधेशको भुभागमा फैलिएका ठुला जिल्लाहरु पनि छन् । शेर्पाको बाहुल्य भएको सोलुखुम्बु पनि यहिं छ । पुर्वी नेपालमा सबै जाति अटेका छन् । जहाँ अनेक जातजातिको बसोबास छ । यादवदेखि कुसवाहसम्मका जातिहरुको थातथलो छ । दत्तदेखि भट्टसम्मका नागरिक बस्छन् यहाँ । पूर्वका यी जिल्लाका सबै गाउँ शहरहरूमा ब्राम्हण, क्षेत्री, ठकुरी, राणा र शाहहरूको उति नै बसोबास छ । अहिले चलेको आन्दोलन पहिचानको हो । अर्थात् जातीय नामाकरण गर्नुपर्ने माग ।
अब हेरौं कुन जातको कस्तो इतिहास छ । नेपालको इतिहासमा सबैभन्दा पहिले भित्रिने किराँतहरू हुन् । इशापुर्व ७ सय बर्ष पहिले किराँतहरू पुर्वी नेपालमा मंगोलियाका क्षेत्रबाट यहाँ प्रवेश गरेका हुन् । पहिलो किराँती राजा यलम्बर थिए र नेपालमा सबैभन्दा लामो शासनकाल किराँत काल हो । अहिलेका राई र लिम्बुहरु किराँतका सन्तान हुन् । जुन पहिचानको माग बनेर अहिले तेर्सिएको छ । यसमा उनीहरु एकमत छैनन् । लिम्बु र राईबीच ठुलो मनमुटाव छ । फलस्वरुप पहिचानका मुद्दाहरु कमजोर बनिरहेका छन् ।
छोटकरीमा भन्नुपर्दा नेपालको शासकीय इतिहास २६०० बर्षको छ । जुन कालभरि हरेक जातहरु नेपाल भित्रिएकाे इतिहास साँची छ । फरक यति हो, कोही अलि पहिला आए,कोही अलि ढिला । किनकी, विश्वमा मानिसको पहिचान बोकेका क्षेत्र भनेको अफ्रिका, मंगोलिया र युरोप मात्र भएको पुष्टि भइसकेको छ ।
अर्को काल हो लिच्छविकाल । अर्थात, हालका शाक्य र मल्लहरूको शासन । कतिपय इतिहासका जानकारले यो काललाई क्षेत्रीय काल पनि भन्छन् । यी जात पनि यहाँका होइनन् । भारतको मुजफ्फपुरतिरबाट भित्रिएका थिए । लिच्छवीकाल नेपालको एक स्वर्णिमकाल पनि हो ।
त्यसपछि शुरु भयो, मल्लकाल । हाल उपत्यकाका नेवार मल्लहरुको शासन थियो त्यो बेला । तर, यी नेवारहरू एक आपसमै भिड्न थालेपछि मल्लकाल अन्त्य भयो । मल्लकालका अन्तिम राजा यक्ष मल्ल थिए भने नेपालको इतिहासमा यो सबैभन्दा झुर काल थियो । यी मल्लहरू भारतका विभिन्न प्रान्तबाट नेपाल छिरेका थिए ।
अर्को काल हो, शाह काल । गोर्खाका राजा पुथ्वीनारायण शाहले उपत्यका आक्रमण गरेर विजयी भएपछि शुरु भएको काल हो शाहकाल । शाहकाल अहिलेको पुस्ताले व्यहोरेको काल पनि हो । यी शाह, ठकुरी पनि भारतका राजस्थान, मध्यप्रदेश र आन्द्र प्रदेशबाट नेपाल भित्रिएका थिए । उता थारुहरु पनि भारतका उत्तरी भुभागबाट नेपालको तराईमा आएर बसोबास गरेका थिए । अफ्रिकाबाट भारत छिरेका थारुहरुलाई नेपाल भित्र्याउनेमा पृथ्वीनारायण शाहको योगदान रहेको इतिहासमा उल्लेख छ । भुमिपुत्रको पहिचान बनाएका थारुहरु जंगलको पुजा गर्छन् । यादव, साह, सहनी, राउत, महतो लगायत भारतको उत्तरी क्षेत्रबाट नेपाल भित्रिएका थिए ।
ब्राम्हण, क्षेत्री अलिपछि नेपाल भित्रिएका केहि तथ्यहरुमा पढ्न पाइन्छ । हुन त, लिच्छवीकाल पनि क्षेत्रीय काल हो भनेर अर्कोतिर ब्याख्या गरिएको छ । तर, खासगरि, ब्राम्हण, क्षेत्री र ठकुरीहरु ककेसस क्षेत्र (युरोप एशियाकोबीच भाग) अर्थात हालको अर्मेनिया, अजरबैजान, टर्किए, इरान र जर्जियाका क्षेत्र हुँदै भारत प्रवेश गरेका र त्यहाँ केहि शताब्दी बसेर नेपाल भित्रिएका इतिहास छ । भारतको कुमाउ, गढवाल लगायतका स्थानबाट ब्राम्हण आएका थिए । खस आर्यको खास गढ सुदुरपश्चिम क्षेत्र बन्यो भने पछि गएर यो जाति देशैभर फैलियो । यी पनि पुर्विया र कुमाई ब्राम्हणमा विभक्त हुँदै खस आर्यको एक श्रेणीमा दर्ज हुन पुगे । त्यसैगरि, हिमाली क्षेत्रका भोटे र गुरुङ तिब्बतका विभिन्न जिल्लाबाट नेपाल भित्रिएको सय बर्ष नाघेको छैन ।
दलहरुले रोपेको अर्को विष वृक्ष हो, बिद्यार्थीहरुका युनियन र ट्रेड युनियन । अहिले मुलुक तहसनहस हुनुको मुख्य कारण हो, बिद्यार्थी आन्दोलन । यसले हाम्रो शिक्षाको मागदर्शन नकारात्मक बनिरहेको छ ।
छोटकरीमा भन्नुपर्दा नेपालको शासकीय इतिहास २६०० बर्षको छ । जुन कालभरि हरेक जातहरु नेपाल भित्रिएका इतिहास साँची छ । फरक यति हो, कोहि अलि पहिला आए,कोहि अलि ढिला । किनकी, बिश्वमा मानिसको पहिचान बोकेका क्षेत्र भनेको अफ्रिका, मंगोलिया र युरोप मात्र भएको पुष्टि भइसकेको छ । हाम्रो हिमालय पर्वत क्षेत्रमा मानिसहरुको बसोबास भएको मात्र २६ सय बर्ष पुगेको छ । त्यो भन्दाअघि यो हिमाली क्षेत्रमा मानिसहरु थिएनन् । जब चारैतिरबाट विभिन्न जातजाति आए, तब सबै मिलेर बस्न थाले । बिश्वमा जातिय लडाईं चर्कंदै गर्दा नेपाल भने सधैं शान्त बन्यो । हाम्रा सबै गाउँघर र शहरहरु सबै जातजाति मिलेर बसेको छ । कुनै एक जातिको पहिचान यहाँ छैन । नेपाल मात्र त्यस्तो देश हो जहाँ सबै जातजाति मिसिएर बसेको अबस्था छ । अब भन्नुस, यस्तो देशमा कुन जातिको कुन पहिचान खोजेर संभव छ ?
आधुनिककालपछि नेपालमा अन्तरजातीय विवाह बढ्यो । अहिले अन्तरजातीय विवाहबाट जन्मिएका सन्तान करिव ६० लाख भएको तथ्यांक छ । अर्थात, बावु लिम्बु छ भने आमा ब्राम्हण । बाबु ब्राम्हण छ भने आमा नेवार । यो अर्थमा हाम्रो रगत सबै जातिमा मिसिएको छ । यी सन्तानहरु न कुनै लिम्बु हुन् न कुनै ब्राम्हण । यी सबै केवल नेपाली मात्र हुन् । के अब हामी यसरी मिलेको बसेको समाजलाई टुक्र्याएर पहिचान खोज्छौं ? दुनियाँ अहिले वैज्ञानिक युगमा दौडिरहेको छ । तर, हामी ५ सय बर्षअघि बिश्वमा चलिरहेको पहिचानका मुद्दा बोकिरहेका छौं । यो जस्तो विडम्बना के हुन्छ ?
दलहरुले जब जातीय नारा दिएर राजनीति गरे, तब विष वृक्ष रोपेर छोडे । खासगरि, नेपालमा जातीय विष वृक्ष रोप्नेमा कम्युनिष्टहरु अब्बल बने । त्यसपछि कांग्रेस पनि त्यसैमा लतारियो । जातीय पहिचान कुनै हक होइन । यो एक क्रुर सामाजिक हिंसा हो । कस्लाई कुन जातिको प्रदेश दिने ? अहिले नेपालमा १ सय ३५ जात छन् । लिम्बुलाई दियो राई रिसाउँछ, गुरुङलाई दियो मगर रिसाउँछ । यादवलाई दियो थारु रिसाउँछ । ब्राम्हणलाई दियो नेवार रिसाउँछ । के अब १३५ भाग नै लगाउने ? किनकी, सबै जातजातिका आआफ्ना महत्वपुर्ण इतिहास छन् । त्यसैले, जातबाट होइन, ‘नेपाली’ झल्कने पहिचानमा हामी किन नजाने ?
दलहरुले रोपेको अर्को विष वृक्ष हो, बिद्यार्थीहरुका युनियन र ट्रेड युनियन । अहिले मुलुक तहसनहस हुनुको मुख्य कारण हो, बिद्यार्थी आन्दोलन । यसले हाम्रो शिक्षाको मागदर्शन नकारात्मक बनिरहेको छ । कुनै सरकारी स्कुल कलेज पढेर बिद्यार्थी सृजनात्मक बन्न सक्ने अबस्था छैन । नीजि शैक्षिक संस्था राजनीतिबाट थोरै टाढा छन् । तर, सरकारी संस्थाहरु युद्ध मैदान बनिरहेका छन् । दलहरुले रोपेको यो विष वृक्ष अब दलहरुकै लागि मृत्युको कारण बन्दैछ । जसरी, एउटा सुन्दर स्थान माइतीघर आज आन्दोलनको केन्द्रविन्द् बनिरहेको छ , त्यसरी नै देशभरका कलेजहरु अहिले कूरुक्षेत्र बनिरहेका छन् । जातीय, विभिन्न युनियन र माइतीघर यी तीन क्षेत्रका कुरुप तस्विर निर्माण गरेर अहिले दलहरुले जनतालाई सताइरहेका छन् । यी दलहरुले जबसम्म माइतीघरको सौन्दर्य मर्न नदेउ, जातीय पहिचान अन्त्य गर, विद्यार्थी र ट्रेड युनियनका संस्था खारेज गर भन्ने आदेश नदिएसम्म यी विष वृक्ष हुर्किरहनेछन् । नेपाली जनता यहि विष पिएर मृत भएर बाँचिरहनेछन् ।
विनोद त्रिपाठी
लामो समय व्यवसायिक पत्रकारितामा डटेर लागेका पत्रकार त्रिपाठी विभिन्न मुलधारका राष्ट्रिय दैनिक, टेलिभिजन र अनलाइनहरुमा सम्पादकको भुमिका निर्वाह गरिसकेका छन् । हाल त्रिपाठी नेपालबहसका नियमित स्तम्भकार हुन् ।
लेखकबाट थपवाणिज्य क्षेत्रका समस्या र सरकारको पहल
मंसिर १०, २०८१ सोमबार
छैटौँ एशियाली जनसङ्ख्या सम्मेलनः जनसङ्ख्या र विकासका सवाल
मंसिर ९, २०८१ आइतबार
बीआरआई कसरी स्वीकार्ने ?
मंसिर ८, २०८१ शनिबार
सेनालाई काम नलाग्ने केटु सिरिजका हतियार किनाउन ठेकेदार कार्कीको चलखेल
नेपालबहस संवाददाता
मंसिर ८, २०८१ शनिबार
इरानले शुक्रबार फ्रान्स, जर्मनी र बेलायतसँग आणविक वार्ता गर्ने
मंसिर ९, २०८१ आइतबार
कोशीका पूर्वमन्त्री अधिकारीमाथि मानव बेचबिखनको कारवाही नहुने, ११ जनाविरूद्ध मुद्दा दर्ता
मंसिर १०, २०८१ सोमबार
मानव तस्करीको आरोपमा पक्राउ परेका कोशीका पूर्वमन्त्री लिलाबल्लभ अधिकारी रिहा
मंसिर १०, २०८१ सोमबार
लामो समय फाइल नरोक्न कर्मचारीलाई स्वास्थ्यमन्त्री पौडेलको निर्देशन
मंसिर १०, २०८१ सोमबार
तेलङ्गाना सरकारले अदानी समूहबाट प्राप्त एक अर्बको अनुदान अस्वीकार गर्ने
मंसिर १०, २०८१ सोमबार
परराष्ट्र मन्त्री आरजु राणा देउवाको चीन भ्रमण स्वीकृत
मंसिर १०, २०८१ सोमबार
धितोपत्र बोर्ड अध्यक्षमा सन्तोषनारायण श्रेष्ठ नियुक्त
मंसिर १०, २०८१ सोमबार